Artikel: ”Hon är tacksam att vi var med trots att hon bad oss dra åt helvete”

"Eva Billqvists dotter mådde under många år fruktansvärt dåligt och försökte flera gånger ta sitt liv. En tuff och orolig tid för familjen, utan tillräckligt stöd och hjälp från sjukvården. – Vi fick rådet att vila ibland och sluta vara curlingföräldrar, men det var aldrig aktuellt. " Läs hela artikeln
 Svara
Orolig vän
Gäst

Hej! En väldigt nära vän av mig har borderline, hon är självdestruktiv. Och jag som vän vet inte hur jag ska agera eller hjälpa henne! Finns det någonstans man kan ringa och få bra råd om hur man ska hjälpa till ?!
Svara
Eva Gerdin
Gäst

Hej. Jag har en dotter som jag misstänker har borderline. Min dotter är 37 år under alla år har hela vår familj haft dwt jättejobbigt med henne. Hon har haft ätstörningar o hon stjäl från oss, har ett sjuhelsikes humör. Ibland är hon jätteglad ibland flygande förbannad vi hinner inte med i hennes humörsvängningar. Hon har även förlorat en del kompisar pga sitt humör. Hon är jätteduktig på jobbet o jag tror att hon klarar det bra. Jag vill komma i kontakt med ngn läkare/psykolog som kan hjälpa oss. Kännner du till ngn jag kan ringa o prata med? mvh Eva
Svara
en mor
Gäst

Hej, vi är flera härute som är tvungna att gå igenom smärtan och maktlösheten. Tack för att du delade med dig. Håller med om att man som förälder behöver massor mer kunskap. Kan du tipsa om böcker eller hemsidor som hjälpt dig?
Svara
Cecilia Filipovic
Gäst

Hej!
Tror jag såg dig hos Malou?
Fick där först känslan att du lät kall. Nu fick jag först känslan av att du lät självupptagen och som om det var du som haft det värst, men jag vet att jag har fel.
Det finns delar i det du skriver som min mamma sagt, men som jag varit enormt tacksam över har funnits som mitt skydd mot omvärlden. Som sekretessen och att slippa ha med min mamma som skulle försökt förstå alternativt ifrågasatt mig.

I mitt fall har aldrig borderline-diagnosen kommit upp, men min mamma har ju ställt egna diagnoser och dragit egna slutsatser oavbrutet genom åren. Själv har jag bara önskat att hon borde analysera sig själv istället, för att finna allt som funnits tillgängligt där hon slapp ansvar eller skuld för något i min barndom t.ex.

Att slippa min mamma, det är att slippa bära den skuld och slippa vara det barn med oförklarliga problem hon så gärna vill se mig som.

Hon gjorde sitt bästa och jag minns ingen dålig barndom. Jag skuldbelägger inte henne. Hon har haft sina skäl...

Jag har också gjort mitt bästa, så jag vill inte bli analyserad och stämplad som idiot av henne, så tack och lov för den paus vi tagit från varandra...
Svara
Anette Magnusson
Gäst

Hejsan
Jag har en dotter på 20 år som vi misstänker har borderline. Men hon har inte fått någon diagnos. Hon har missbruksproblem därav kan hon inte göra testet. För mig är det jättekonstigt eftersom det är pga sin sjukdom hon självmedicinerar. Jag känner igen mig jättemycket i det du skriver. Har du nån tips på vad man som förälder kan göra? jag hade velat att hon hade åkt in på behandlingshem, men det är ju frivilligt och hon vill inte det. Har du något tips på någon anhörigförening?
tacksam för svar
Mvh Anette
Svara