Ny Användare

Panikångest

HEJ
Har gjort två stycken hjärtoperationer 1:a 2007 och 2:a 2012 samt två hjärtablationer har haft mycket problem sedan hösten 2007. Har inte fått reda på att det kan ev kunde vara panikångest efter mitt 5:e besök på akuten var det en läkare där som funderade på att jag ev led av panikångest? Februari 2014! Jag blev hänvisad till min vårdcentral där läkaren skrev ut Mirtazapin 15 mg och som ökades till 30 mg. Jag stod inte ut med denna ständiga huvudvärk dosig och allmän oro i kroppen och att fötterna blev som att gå på moln.
Fick även Antrax som jag skulle ta vid behov när oron kom kraftigt. Dessa mediciner funkar ej för mig blir bara nedstämd - och då får jag bara höra från läkaren "det är bara att så ut"
jag klarade inte av att stå med ständig huvudvärk dåsighet och allmän oro i kroppen och att fötterna blir som att gå på moln. Har även provat med akupunktur som delvis hjälpt mig.
Jag har fortfarande problem med panikångest sömnen. Jag får ingen bra hjälp från min vårdcentral. Har även provat receptfritt Valeriana för min söm men får magvärk av dem.

Tacksam för råd från dig.
Sune Eskilsson

Låst

Hej Sune Eriksson!

Dina besvär låter inte trevliga. Din kropp har naturligtvis gått igenom stora operationer som inte har varit lätta.
Tyvärr, så kan jag inte besvara dina medicinska frågor, då det är läkare som har den kompetensen.
Har du provat alternativa metoder som akupunktur och det har hjälp dig, är det bra att du fortsätter med det.
Jag undrar dock om du har haft någon samtalskontakt via din vårdcentral? Har du fått träffa kuratorer/psykologer/psykoterapeuter för att prata om dina besvär eller har fokuset enbart legat på de medicinska delarna?
Vid sådana situationer i livet, där man har varit med om stora händelser såsom en hjärtoperation kan det ibland vara så att vår inre och även vår kropp är stressade och behöver varva ner. Den stressen behöver inte kännas i andra sammanhang utan kan visa sig i form av dessa panikångestattacker. Vi ska inte glömma bort vårt psyke och dess känslighet när kroppen går igenom stora förändringar.
Min rekommendation är om du inte har fått någon form av samtalskontakt ska begära det från din husläkare.
Hoppas du kan slippa dessa besvär snart!

Hälsningar
Maryam Karim Khani
Terapeut
Svara