Ny Användare

Panikångest! Svårt att andas!

Hej
Inatt väckte min son som är 22 år mig med andnöd. Han gick fram och till via och var väldigt tungandad! Han sa att det stck i halsen händerna, nacken och fötterna.

Jag vet att han ofta är stressad och orolig, så min första tanke var att det var ångest! Men jag ville inte säga det till honom och var ju inte säker eftersom att han kvällen innan kännt sig krasslig Om början på en förkylning. Han känner sig ofta vissen och tror att han har ett virus i kroppen.

Vi åkte till akuten och där var allt ok fysiskt. I bilen påväg hem berättar sonen för mig att han ofta ligger och tänker på kvällarna och TT han då ibland får tryck för bröstet. Jag pratar med honom och säger att han ska söka till vårdcentralen för att få hjälp med detta men det vill han inte.

Vad kan jag göra för att hjälpa honom??? Är sååå orolig!!!!
 Låst

Jag förstår din oro Lisahoglind. Det din son känner och hur han mår kan inte vara bra för honom. Tråkigt att han inte vill söka hjälp hos VC. Vet du varför han inte vill söka hjälp? Känner han inte förtroende för vården eller är det någon annan anledning?
Det positiva med ert besök på akuten är att det visade sig att han var fysiskt friskt och inte hade några fysiska åkommor.
Han behöver kanske varva ner och se över sin livsstil? Vad är det han oroar sig över? Vilka tankar har han på nätterna?
Om han inte vill ha professionell hjälp, vilket vore det optimala, så kan han testa med mindfuless och även läsa självhjälp-böcker i stress och stresshantering. Du kan också googla på dessa teman/ läsa böcker för att förstå hur du som en orolig mamma kan hjälpa honom. Fysiskt aktivitet kan minska stressen och även ge utrymme för att "rensa" tankarna, ibland kan en 30-min. promenad i naturen också ha en helande kraft.
Forskning har visat att kreativitet kan också befria oss från våra negativa tankar och stress. Finns det något som intresserar honom, hobby?
Hoppas han hittar en väg ut ur sitt dåliga mående snart och att du inte ska behöva oroa dig för honom.
Svara