Användare

Husläkarna på 1177 ?

Sedan man gick över till 1177 Husläkare-systemet har jag känt mig som en ekonomisk resurs som till varje pris skall utnyttjas ekonomiskt utan att åkomman jag gick dit för blev åtgärdad.
Enormt missnöjd med alla tidigare husläkare listade jag mig hos den största i Stockholm med egna avdelningar som jag tyvärr fick köa i 7 månader innan jag blev listad. (Borde vara ett bevis på att dom är bra)

Jag skrev ner en kort lägesrapport över de krämpor jag haft/har och vad som är prio nummer ett. Att leta reda på ett alternativ till Bisoprolol som ger mig enorma svettningar om nätterna. (Jag som aldrig tidigare svettats i hela mitt liv) Enligt Fass finns det flera hjärtrythmsänkande mediciner som går att testa som kanske löser svettproblemet. Nu tre månader senare har husläkaren inte med ett ord nämnt problemet, fast jag påmint henne om problemet.

Eftersom jag går på Waran måste jag regelbundet ta ett p/k en gång i månaden så vi bestämde att lägga första läkarbesöket samma dag. Jag berättade att jag hade diverse problem med olika hjärtrytm som kommer och går som akuten skrattar åt varje gång 1177 beordrar mig att gå dit. Husläkaren bad blodprovsavdelningen att ta 4 rör blod och urinprov sånt man gör första gången.

Hemkommen från husläkaremottagningen ringer läkaren och berättar att hon mejlat över en remiss till akuten och att jag omedelbart skulle ta mig dit.
Jag gick dit där jag häckade i 5 timmar utan åtgärd alls. Jag fick en bestämd känsla av att akutläkaren inte brydde sig ett dugg om remissen.

En månad senare var det dags för ett nytt p/k utan att jag skulle se husläkaren. Kvällen innan kändes det konstigt i bröstet som jag inte kände igen från tidigare som höll i sig ett helt dygn. Hjärtat gick hårt (inte fort) så jag skakade. Efter p/k berättade jag för systern i kassan om problemet som meddelade att min husläkare arbetade den dagen så hon ordnad så att jag fick komma in till henne. Hon bad syster att koppla upp mig på en EKG som visade på att mitt hjärta gick väldigt fort fast det kändes inte så inne i bröstet. Att hjärtat slog hårt så att jag skakade, det stämmer, men inte att det gick fort.

Läkaren skrev ut en remiss till akuten dit jag tog mig omedelbart. På väg till akuten läste jag remissen som inte innehöll något av värde för akutläkaren. Han kopplade upp mig och konstaterade att mitt hjärta gick fort, sedan berättade han att han skickar en remiss till husläkaren om att sätta på mig en hem-Ekg som jag skulle ha i två dygn sedan fick jag gå hem.

Alltså.
1.
Varför remitterade husläkaren mig till akuten dit det inte behövs några remisser, utan det är bara att gå dit. Var det för att mjölka mig på pengar genom att debitera mig för remiss som visade sig vara helt värdelös som akutläkaren inte ens läste.
2.
Varför remitterade husläkaren mig till akuten en andra gång när hon kunde skrivit ett meddelande som jag överlämnar till akutläkaren. Var det för att mjölka mig på pengar.
Hon hade säkert tagit betalt för läkarebesök båda gångerna plus onödiga remisser.
3.
Förra gången på Hjärt/kärlmottagningen när man hängde på mig en hem-Ekg gjorde avdelningen detta, utan extra kostnad.
Varför gjorde inte akuten detta gratis när jag ändå var där som jag fick betala 400:- för. Att husläkaren skulle göra detta, var det för att hon skulle kunna mjölka mig på mer pengar.
4.
Ibland, men väldigt sällan ringer husläkaren. Trots att samtalen är korta så ojar hon sig för att inte ha tid att prata och därför beordrar hon mig att fatta mig kort. Jag har inte bett henne ringa. Är det så att hon tar betalt för samtalen och kanske anser det som ett läkarbesök för att kunna mjölka mig på pengar. Självklart skall telefonsamtal från husläkarna vara avgiftsfria, framför allt de som hon ringer som inte ger mig några fördelar eller lösningar på problemen. Jag har lust att säga åt henne nästa gång. Varför ringer hon när hon inte har någonting att meddela annat än att hon är upptagen husläkare.
Jag undrar därför vad gör värdelösa husläkare med 60000 i månadslön annat än att mjölka patienterna på pengar utan att få sina problem åtgärdade.
Jag kom på min husläkare, när jag väntade på min tur att patienten före mig skulle komma ut från mottagningen och sedan att husläkaren skulle komma ut och ropa upp mitt namn. Vad som hände var att det kom ingen patient ut ur mottagningen, utan husläkaren kom ut tittade i golvet när hon gick förbi mig och in i kafferummet där hon satt i 20 minuter. Visst måste husläkare få ta kafferast, men ingen skall inbilla mig att husläkare gör mer än de själva vill, men dom vill gärna hävda och visa motsatsen.

Lägg omedelbart ner värdelösa 1177 systemet och tvinga in husläkarna på akuten dit patienterna ändå hamnar.
Jävla mygel.
 Svara
Användare

Svar: Husläkarna på 1177 ?

God morgon. I går skrev jag ett långt argt brev till husläkaren om lite av varje som hon får vid nästa p/k. Bland annat klagade jag på varför hon ignorerat min vädjan att försöka hitta alternativ till Bisoprolol som kanske löser problemet med svettningarna. Jag skrev att en ansvarsfull och engagerad husläkare tar kontakt med experter på hjärtrythmsänkande mediciner och att det är husläkarens skyldighet och ansvar att försöka lösa problemen patienten ber hen om. Det skiter hon tydligen i. Hon också.

Jag mejlade Ögonlasern om mina konstiga problem med slocknande ögon och forsande vattenkänslan i båda ögonen som ingen av alla mottagningar jag varit på har fått någon lösning på.
En syster mejlade tillbaks och berättade att det tyder på att mina mediciner Waran och Bisoprolol är orsaken.
När jag tänker efter så började problemen en kort tid efter att jag sattes på Waran och Bisoprolol.
I brevet till husläkaren berättade jag detta. Hon får mycket att göra när hon dessutom skall leta reda på alternativ till Waran.
Om hon är lat och oengagerad tar hon första bästa alternativ från listan i Fass utan att först kolla med experter som hon borde göra om hon är en ansvarsfull husläkare, när hon vet min problematik.
Svara
Användare

Om det kommer in en kvinna gravid i 8 månaden till förlossningen för att beställa tid för förlossningen en månad senare som får till svar. Det är fullt flera månader framåt, även på andra förlossningskliniker är det kö i flera månader.
Är det inte så att det är samhällets skyldighet att se till så det finns viktig vård i närheten av där man bor.
Jag hamnade på akuten i förra veckan för att hjärtat började slå konstigt. Akuten tog ett ekg som visade på ett helt nytt problem som behövde undersökas noggrannare under flera dygn så akutläkaren ringde min husläkare och beordrade henne att omedelbart ordna så att man satte mig på ett hem-ekg-paket i två dygn.
Hon ringde idag och beklagade att det lär ta minst 3 månader innan jag får den undersökningen. Då lär problemet försvunnit eller förvärrats. Borde inte samhället garantera rimligt snabb vård.
Förra gången man satt på mig ett hem-ekg gjorde man det på mottagningen som tog en minut??

Svenska sjukvården blaha blaha.
Svara
Användare

Igår fick jag reda på att allt husläkaren gör under samma dag. p/k, ekg, remisser hamnar under en och samma avgift. Läkarbesöket. Varför står det då att läkaren tar betalt för nytt läkarbesök för varje ny åtgärd?

Jag fick också veta att remissen husläkaren skickade med mig till akuten, den skulle bakats in i läkarbesöket hos husläkaren eftersom jag var där efter en timme samma dag. Borde inte sömniga och oengagerade syrrorna i kassan som tog 400:- för akutbesöket som höll remissen i handen från husläkaren förstått att dom inte skulle tagit betalt för akutbesöket. I alla fall frågat om jag fått remissen samma dag från husläkaren. Man tycker ju att syrror i 50 årsåldern som jobbat på akuten i 25 år borde hålla reda på sånt. Gäsp.Gäsp.
Svara