Automatiserad incheckning/betalning tillgängligt

Jag har sett att Region Skåne har börjat installera maskiner för incheckning där patienter kan checka in att dem ankommit och då slipper stå i kö till reception.

Jag vet inte hur mycket tid man lagt på att allt är så gammal i vården idag. Ta kölapp, sitta ner och vänta på sin tur, gå upp och prata med sekreteraren, betala till den samma personen och sedan vänta på läkaren.

Detta måste ju kunna effektiviseras i en stressig vardag som vi lever i. Är ju trots allt 2017.

Någon som vet om detta är på gång eller om det redan finns en plats i Sverige? Så fall flyttar jag gärna, haha :oops:
 Svara
Användare

Svar: Automatiserad incheckning/betalning tillgängligt

Det låter ju bra med förbättringar, men att det skulle gå fortare att betala i kassan och slussas innanför dörrarna till akutläkarrummet och där ligga i 8 timmar, är ingenting som gynnar patienten. Utredarna som fick i uppdrag att få fram var problemen ligger i det nuvarande kaos som råder på akutmottagningarna kom fram till att det är patienterna som är största orsaken som får "Gått in i väggen personal som fått nog att sluta"
Ett par exempel:
1.
Nisse 97 som bor på ett äldreboende klagar på att han har ont, men som är förvirrad som därför inte vet var det gör ont. I stället för att köra ner Nisse till vårdcentralen ringer man efter ambulans som kör Nisse till akuten där man konstaterar att Nisse har en krämpa som inte alls behöver akutvård.
2.
Föräldrar med snorigt barn drar ner till akuten fast vårdcentralen vore ett lämpligare ställe.

Katten på råttan och råttan på repet som smittat av sig så husläkarna som blivit det mest värdelösa som finns som gör absolut ingenting. Socialstyrelsen har beordrat husläkarna att för 250:- ägna varje patient 15 minuter. Är då patienten multisjuk med fler krämpor så måste patienten betala för varje krämpa. Att skriva ett brev med lägesrapport så husläkaren vet ignoreras för att han har inte fått betalt för att läsa brevet, men det berättar han inte fast du tror att han vet om detta, med påföljd att du inte får problemen lösta. Det har hänt mig flera gånger.

Därför vore det bättre att lägga ner allt vad husläkarmottagningar heter och tvinga in läkarna på akutmottagningar, dit patienten ändå hamnar till slut. Det verkar som att husläkarna resonerar som så att det är patienten som är till för husläkaren och inte tvärt om.

Mina egna erfarenheter från minst 15 husläkare jag varit listade hos är att dom är helt värdelösa.
Inför omedelbart det gamla systemet där alla hade en och samma läkare livet ut.

Inför omedelbart på varje sjukhus en avdelning dit patienter som mig som fick livsfarliga biverkningar av mina mediciner som ingen brydde sig ett dugg om som husläkarna gäspade åt. Då vore det bra med en sådan avdelning som inte lyssnar på husläkarna utan arbetar för patientens bästa.

Jag bävar för de nya fasonerna där patienter tvingas chatta med en läkare som helt säkert kommer att innebära att chatten avslutas efter vissa minuter utan att patienten fått någon hjälp. Ett påfund gjort av husläkarna för att få ännu mindre tid åt patienterna. Därför borde detta totalförbjudas.
Socialstyrelsen borde i stället införa en kontroll som bevisar den tid husläkaren lagt på varje patient och vad som gjorts och uppföljning som bevisar att patienten blivit bra från det hen sökte för, först då får läkaren betalt. Med det sätter man press på läkaren.
Senast redigerad av 1 Lurifax, redigerad totalt 11 gånger.
Svara

Svar: Automatiserad incheckning/betalning tillgängligt

Hej, och tack för långt och bra svar.

Jag pratar inte om lösning som är elektronisk och ska hjälpa på det sättet. Pratar mer om det fysiska som sker när du ska på vårdcentralen. Alltså med system från 2000 med kölapp, journaler som inte pratar samman och betalning till en person som ändå inte vill svara mig om jag har frågor. Då känner jag hellre att detta kunde gjorts på en maskin i väntrummet så sparar vi mig och hon som sitter i receptionen för onödig tid.

Med tanke på storleken på många av dem offentliga vårdcentralerna vi har så blir ju detta också ett problem. Läkarna känner inte sina patienter och det samma för sjuksköterskor och annan personal.
Svara
Användare

Svar: Svar: Automatiserad incheckning/betalning tillgängligt

Hej, och tack för långt och bra svar.

Jag pratar inte om lösning som är elektronisk och ska hjälpa på det sättet. Pratar mer om det fysiska som sker när du ska på vårdcentralen. Alltså med system från 2000 med kölapp, journaler som inte pratar samman och betalning till en person som ändå inte vill svara mig om jag har frågor. Då känner jag hellre att detta kunde gjorts på en maskin i väntrummet så sparar vi mig och hon som sitter i receptionen för onödig tid.

Med tanke på storleken på många av dem offentliga vårdcentralerna vi har så blir ju detta också ett problem. Läkarna känner inte sina patienter och det samma för sjuksköterskor och annan personal.
Jag förstår vad du är ute efter, men tyvärr lär det dröja 20-100 år innan vi är där.
När jag låg på thorax såg jag frustrerade läkare som tvingades arbeta som journalutredare där landstingens olika journalsystem inte arbetade ihop. Trots att jag låg ett år på thorax med olika läkare varje dag som inte hade en aning om att jag var extremt allergisk mot allt vad statiner heter, fick jag dom nästa dag för att ännu en ny läkare inte fick reda på vem jag var trots att man läste min journal. Jag fick den bestämda uppfattningen att läkarna hade fått nog av allt strul så dom tappade lusten som resulterade i att inte läsa journalerna, ej heller fylla i nya saker som hänt under deras pass som nästa läkare drabbades av.
Svara