kontakta läkare igen!

Har precis genomgått min tredje nageltrångsop på samma stortå och känner mig ganska frustrerad över de olika behandlingarna jag gått igenom och är rädd för ännu ett misslyckande. Undrar över det här med Fenolen - hur länge ska den verka vid op? Denna behandling och op gick till såhär: måndag - fick penicillin Heracillin 1 g 3 ggr/dag (10 dgr) för att läkaren ansåg att jag skulle ha antibiotika i kroppen innan op. Fredag - op, tvättning tå (de hittade ingen ahlsolsprit i rummet så tog nåt annat), stasning där han lindade varvvis utifrån spetsen o inåt (va inte så skönt...), sedan bedövning som denna gång gjorde så ont att jag nästan grät och bara skakade i bägge benen (varpå de tyckte jag va smärtkänslig), opererade som brukligt och hade på Fenolen i 2 ggr 30 sekunder (har läst att det ska vara 3 minuter??), sedan höll de på och krånglade med bandage o grejer - assistenten fick flera ggr springa iväg till det riktiga op-rummet och hämta saker varpå läkaren började tycka det tog lång tid med stasningen som till slut gjorde ont... Jag bandagerades sedan tog de av stasningen varpå alla kompresser blev fulla i blod, fick sätta mig på en pall bredvid sängen med foten på sängen som de höjde så jag knappt kunde sitta kvar, en kvart. Skulle sedan tillbaka på måndagen efter helgen för omläggning men jag la om själv hemma (utom väven närmast såret) redan samma dag pga att det satt för hårt och va som sagt fullt i blod. Enligt distriktssköterskan har jag gjort helt rätt och hon tycker jag kan lägga om tån själv ca varannan dag men bokar hela tiden nya omläggningstider åt mig. Var där idag måndag (ca 1,5 v efter op) och la om och de tog bakterieodling och ska dit för omläggning på onsdag igen... Fast distriktssköterskan tyckte det såg fint ut och ingen infektion...
Läkaren säger att jag ska klippa ner naglarna och runda av hörnen - tvärtemot råden på bl a 1177? Kan tillägga att nageln inte växer nedåt i tån utan det från början bara blev ett sår i kanten efter mycket gående i varma skor på jobbet.
Nu vill jag verkligen inte göra om denna op och har blivit ännu räddare för både bedövningssprutan och läkare i största allmänhet... Tacksam för en reflektion på detta...
Hej kontakta din läkare igen. Kan det ha blivit en infektion? Det kommer att bli bra, men sök vård för rätt behandling. Är det så att du inte kan jobba behöver du bli sjukskriven.
 Svara
Emilie
Gäst

Gjord operation, ingen nagel

Hej hej!

gjorde operationen för ungefär 8 månader sen, och läkaren som gjorde ingreppet på mig sa att hon väljer att plocka bort hela nageln istället för på ena sidan bara. Så ja det gjorde hon då under lokal bedövning. Hon rensade också på massa saker en bit upp i tån.. Varför vet jag inte.
Efter operationen sa hon till mig, så duktig du var, nu har du fina tår och naglar till sommaren. Men sommaren kom och inte en nagel. Nu i november.. Ingen nagel.
Är detta normalt?
Kommer aldrig kunna gå utan strumpor mer ju. Tacksam för svar.
Svara
Tomas
Gäst

Efter?

Hej, jag sak göra en operation i min nagel. Vad är det som händer efter stygnen tagits bort? Kommer jag fortfarande ha ont? Kommer jag inom 1 månad kunna spela fotboll igen? Kan det bli så att jag har ont i nageln i resten av mitt liv eller kommer det kännas likadant som det känns på andra nageln?
Svara