Användare

Några tips som kan vara bra att veta.

Jag skriver detta för jag har egna erfarenheter.

1.
Det är upp till varje vårdcentral som är anslutna till 1177 att bestämma hur många uttag på mediciner du får när du ber om ny omgång. Vedertagen praxis har varit att man får 4 uttag så man klarar sig ett halvår, men det stämmer inte. En del har satt i system att ge patienten bara ett uttag för att mjölka dem på avgifter stup i kvarten. Det står ingenting om detta på deras hemsidor, utan det blir en obekväm överraskning. Så till er som funderar på att byta husläkare, ring först och fråga vilka uttagsrutiner dom använder och kräv att du får 4 uttag.

2.
Jag bor på Kungsholmen och ville byta husläkare. Jag visste om att Sofiahemmet var ett privatägt sjukhus med ordning och reda på allt dom gör med egna avdelningar så att man slapp remisser till andra sjukhus.
När jag listade mig hos dem fick jag reda på att det var stopp för nya patienter, men att det gick bra att köa vilket jag gjorde ett halvår.

Min nya husläkare fick en skriven lägesrapport om vad jag gjort hos andra och vad jag behövde hjälp med, bland annat hjärtflimmer efter klaffbyte. Sofiahemmet har egen hjärtavdelning, men husläkaren ringde och meddelade att en remiss låg på akuten på KS. I kassan berättade jag om remissen som låg och väntade på mig. Hon hittade remissen och blängde på mig när hon säger. Man skickar inga remisser till akutmottagningar utan man går direkt till akuten. Jag tror att hon slängde remissen för läkaren nämde aldrig den, ej heller gjorde han några undersökningar på mig utan han skickade hem mig. Trevligt att häcka på akuten i 5 timmar utan åtgärd.
Några månader senare behövde jag undersöka hjärtat ännu en gång som resulterade i ny remiss till KS akuten. När jag nämnde detta för husläkaren att akuten meddelade mig förra gången att man skickar inga remisser till akutmottagningar och varför hon inte remitterade mig till Sofiahemmets egen hjärtmottagning, svarade hon jätteirriterad. Om du är missnöjd med våran vård kan du lista dig hos annan. Klart slut.
Av en sjuksyster som bor granne med mig fick jag reda på att vi svenskfödda negrer från Kungsholmen inte platsar på östermalmsbornas gräddhylla och därför blev jag remitterad till KS akuten. När jag i mejl till sjukhusledningen på Sofiahemmet berättade om detta fick jag svar att min husläkare avsagt sig som min husläkare. Det kan hon inte göra enligt reglerna, men det sket hon i. Kossan.

3.
Jag listade mig hos en trevlig husläkare här på Kungsholmen som remitterade mig till St.Görans hjärtmottagning för att få hjärtflimret utrett.
Efter en månad blev jag kallad till avdelningen för pacemakeroperation klockan 15.00 dagen innan operationen av EKG som man skulle operara in under huden som skulle sitta där ett halvår.
Tiden gick och klockan 16.30 dök det upp två kvinnliga sjuksystrar från Uganda som på dålig svenska ursäktade sin försening med shiftbytet man gör vid 16 tiden varje dag.
Dom berättade att dom skulle ta blodprover inför morgondagens operation, så dom började gräva i armarna på mig. Efter en halvtimme utan blod säger den ene. Vi har aldrig gjort detta tidigare så vi måste hämta en utbildad syster som kan ta blodprover. Någon halvtimme senare dyker det upp en ny svartskalle från Bagdad med burka och allt som också grävde i mina sönderstuckna armar utan att få ut något blod. Då gjorde jag det bästa av allt. Utan att säga någonting, reste jag mig upp och gick hem.
Nästa morgon ringde sjukhusets högste ansvarige läkare och bad om ursäkt och undrade om jag inte kunde göra om blodprovstagningen med svenska erfarna systrar. Då föreslog jag i stället att få ta proven på blodprovsmottgningen där jag varit flera gånger vilket hon ordnade samma dag.
Det var bara det att där fanns bara svartskallar från Tibet som varken kunde svenska eller ta blodprover, men jag lät dem gräva i mina sönderstuckna armar tills dom fått ut de rör blod som behövdes. Jag har därför döpt om St:Göran till Bagdad.

Privatägt sjukhus ägd av utländskt vårdföretag i Paris som dragit ner värmen på salarna så patienterna fryser som fått etableringsbidrag i mångmiljonklassen för att göra om St.Göran till privatsjukhus som får lycksökarnas och bidragsturisternas löner betalda av skatteverket som fått en tvådagarskurs på flyktingförläggningen där dom gratis bott innan dom anses som fullt utbildad vårdpersonal.
Aldrig mer Bagdad på Kungsholmen, eller fisförnäma Sofiahemmet. Bara så ni vet.

Tillägg 1

För tredje gången den här månaden, den sista i dag har man kunnat läsa artiklar i dagspressen om hur äldre patienter på St:Göran dött på sina salar på grund av slarv med vården. Idag läser jag om en gravid som kom in med ambulans som skickades hem som där dog.

Tillägg 2.

Jag blev för två dagar sedan kallad till St:Göran för att dom ville hålla koll på hjärtat ett dygn.
Salen var full av svartskallar. Det värsta var att dom tilläts springa gatlopp in och ut hela natten fast besökstiden gällde till 19.00 Vid 24 tiden gick jag in till nattsköterskan (Svensk) och bad henne sparka ut svartskallarna som vällde in i en jämn ström utan att bry sig om oss sjuka svenskar som låg på avdelningarna. Hon ruskade uppgivet på axlarna och säger. Vi har klagat hos sjukhusledningen utan åtgärd så det är bara att stå ut.
Detta var andra gången på två år jag klagade på samma sak. Nu förstår jag varför svenska syrror och läkare slutar på sjukhusen som ser ut som rena Bagdad.
 Svara
Användare

Svar: Några tips som kan vara bra att veta.

Idag i Aftonbladet kan man läsa om hur en döende patient på St:Göran blev av med sina guldringar. Anhöriga misstänker att personalen har tagit dom. Jag med när man vet vilka som arbetar på nätterna.

I samma tidning dök det upp en ny artikel från en svensk akutsjuksyster som berättar om att det är väldigt många ensamma som skickas med ambulans från äldrevården dom bor på utan att någon följer med från hemmet för att dom är underbemannade. Akutmottagningen som också är underbemannade slår också ifrån sig. Det sjuka är att dessa gamlingar som nu sitter ensamma och övergivna på akutmottagningarna var där dagen innan. Det känns som att akutmottagningarna används som härbärgen för personal på hemmen som därmed får lite mer fritid och mindre att göra. När akutpersonalen ser patienten som var där dagen innan ringer till färdtjänsten som kör tillbaks patienten till hemmet. Jag anser att akuten gjorde rätt. På alla äldreboenden finns ett telefonnummer till en läkare som personalen kan ringa och inhämta råd om patienten skall skickas till akuten, eller inte. De flesta gamlingar har diverse krämpor som husläkaren kan ta hand om på dagtid.
Sluta upp att använda akutmottagningarna som soptipp för all sköns inbillningssjuka och förvirrade gamlingar och låt dom ta hand om akutsjuka människor.
Svara