Artikel: Stelkramp

Stelkramp är en otäck infektionssjukdom som beror på bakterier som finns i jord och mark. Även små sår kan ge upphov till stelkramp. I Sverige ingår stelkrampsvaccinationer i vaccinationsprogrammet för barn men i vuxen ålder kan det vara bra att förnya vaccinationen. Läs hela artikeln
 Svara
Anna-maria
Gäst

Lischeringstein

Kan man få stelkramp i blygläpparna
Svara
Tuvan
Gäst

Vad heter vaccinet

Det står inte vad vaccinet heter om man som vuxen måste fylla på stelkrampsvaccinet?? kan bara hitta att det ges som en kombination av difteri o kikhosta. Inte behöver man väl detta som vuxen?
Svara
Gerhard Krayzier
Gäst

Vaccination mot stelkramp.

Som brandman på 90-talet genomgick vi ett vaccinationsprogram. Minns inte hur många vaccinationer och hur långt tidsperiod emellan. Men vi fick beskedet att vi nu hade ett livstids skydd. Jag har levt i den tron och inte brytt mig om när jag fått en rostig spik i foten eller blivit hundbiten. Nu ca 25 år senare och boende i Peru tvivlar läkarna här på att livstidsskydd förekommer. Vad är sanningen. Bör jag vaccinera mig igen. 71 år gamla.
Svara

Svar: Vad heter vaccinet

Det står inte vad vaccinet heter om man som vuxen måste fylla på stelkrampsvaccinet?? kan bara hitta att det ges som en kombination av difteri o kikhosta. Inte behöver man väl detta som vuxen?
För difteri rekommenderas påfyllnad var 20:e år.
Svara