Artikel: Biverkningar av penicillin

"Precis som vid alla läkemedel kan även penicillin ge biverkningar. En del drabbas. Andra inte." Läs hela artikeln
 Svara
margareta nättergren
Gäst

har hör rykten att man riskerar dö om man äter upprepade kurer av pencillin på grund av att magbakterierna slås ut, är det sant ?
Svara
Helena_s66
Gäst

Tikacillin biverkningar

Jag fick Tikacilllin för en envis bihåleinflammation, och fick reaktion direkt. Ordentlig feber, ont i muskler och leder, och magont. Sista dagarna på kuren (10 dagar) fick jag även stark \\\'mjölksyra\\\' i musklerna, särskilt i armarna. Nu efter avslutad kur har jag fått klåda runt bålen och rumpan... Är jag allergisk? Bör jag vara orolig för dessa bieffekter efter kuren? När slutar klådan??
Svara
Angelina olsson
Gäst

Penicillin

Det gör ont i halsen
Svara
Användare

Svar: Tikacillin biverkningar

Jag fick Tikacilllin för en envis bihåleinflammation, och fick reaktion direkt. Ordentlig feber, ont i muskler och leder, och magont. Sista dagarna på kuren (10 dagar) fick jag även stark \\\'mjölksyra\\\' i musklerna, särskilt i armarna. Nu efter avslutad kur har jag fått klåda runt bålen och rumpan... Är jag allergisk? Bör jag vara orolig för dessa bieffekter efter kuren? När slutar klådan??
Japp, du är inte ensam. Jag fick samma som du. Hittade en till som fått samma reaktion här: http://www.medbaze.com/se/tikacillin/

Vad fick du istället för Tikacillin och hur fungerade det i så fall? Tacksam för svar :)
Svara
Underläkare

Svar: Svar: Tikacillin biverkningar

Jag fick Tikacilllin för en envis bihåleinflammation, och fick reaktion direkt. Ordentlig feber, ont i muskler och leder, och magont. Sista dagarna på kuren (10 dagar) fick jag även stark \\\'mjölksyra\\\' i musklerna, särskilt i armarna. Nu efter avslutad kur har jag fått klåda runt bålen och rumpan... Är jag allergisk? Bör jag vara orolig för dessa bieffekter efter kuren? När slutar klådan??
Japp, du är inte ensam. Jag fick samma som du. Hittade en till som fått samma reaktion här: http://www.medbaze.com/se/tikacillin/

Vad fick du istället för Tikacillin och hur fungerade det i så fall? Tacksam för svar :)

Hej!

Feber, ont i muskler och buksmärta är inte typiska allergiska reaktioner, men de finns listade på tikacillins biverkningsprofil. Typiska allergisk reaktioner är utslag och allvarliga reaktioner som blodtrycksfall och svullnad i ansikte och hals. Biverkningar kan man drabbas av utan att vara allergisk mot en medicin. Det är bra att rapportera misstänkta biverkningar till sin läkare, så kan denne välja om man ska gå vidare och anmäla biverkningen till Läkemedelsverket. Jag tror inte att du behöver vara orolig för att få bestående biverkningar när kuren är avslutad. Det är vanligt att man blir lös i magen av olika antibiotikasorter men detta är inte allergi utan en förväntad biverkning då man slår ut bakteriebalansen i tarmarna.

Med vänlig hälsning,
Lovisa
Svara
 

 

cron