Konsekvenser av bulimi

Hej! Jag har lidit av bulimi i 2 år men det senaste har jag lyckats undvika hetsätningar och kräkningar bättre så det förekommer inte lika ofta. När det väl händer har jag dock väldigt svårt för att bryta mönstret. Jag kan spendera flera dagar i rad på att bara äta och kräkas och jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att bryta det. Jag skäms för mycket för att prata med min familj om det.

I samband med dessa perioder så brukar jag få kramp i vaderna som inte går att "stretcha" ut. Det gör så ont att jag måste sätta mig ner var tjugonde meter om jag är ute och går. Fysisk aktivitet är en av få saker som kan hjälpa mig ur det här beteendet när det låser sig men nu kan jag inte ens promenera...

Jag blir också fruktansvärt varm i hela kroppen, speciellt i benen, och svettas. Känner mig även svullen överallt. Det känns som att jag gått upp 3kg på de här 5 dagarna som gått trots att jag så gott som tömt magen efter varje gång jag ätit men vågar inte ställa mig på vågen för att ta reda på det.

Min hals och mina knogar blir alldeles såriga också så det gör fruktansvärt ont varje gång jag ska äta och även spy men ändå fortsätter jag..

Vad är det som gör att min kropp reagerar såhär? Alltså kramperna, svettningarna och svullnaden? Beror det ens på kräkningarna? Och, förutom att sluta kräkas, hur gör man för att svullnaden ska gå ned och kramperna avta så fort som möjligt?

Är det någon mer som får samma konsekvenser av "kräkperioder"?
 Svara
Användare

Svar: Konsekvenser av bulimi

Kramper i ben, händer och fötter tyder på att ditt kaliumvärde börjar bli riktigt lågt. Det är ett viktigt värde och ju lägre det blir desto farligare är det - man får oregelbunden hjärtrytm, förlamning och plötsligt hjärtstopp, du dör alltså. Jag föreslår att du går till akuten och säger att du är bulimiker och kräkts väldigt mycket en period och att du är orolig över ditt kaliumvärde. Detta är inte att leka med, inte så kul om dina föräldrar hittar dig död på toaletten efter en kräksession.
När du väl fått medicinisk hjälp är det bra att fylla på kalium på naturlig väg också. Bananer är kanon, supermycket kalium. Även tomater/tjock tomatsås, mandel och pistaschnötter, torsk, torkade aprikoser, spenat osv. Googla på det. Det är självklart superviktigt att du BEHÅLLER den här maten, annars gör den ingen nytta.

Om du inte sökt hjälp för din ätstörning - gör det direkt! Bulimi kan döda en, men man kan få utmärkt hjälp och bli helt frisk istället. Om du inte berättat för någon om din ätstörning gäller det att ta tjuren vid hornen. Kanske kan du få hjälp när du varit på akuten, att de kan remittera dig till psykiatrin.

Lycka till och försök ta hand om dig.
Svara