Användare

Hetsätning/överätande

Jag har så länge jag kan minnas haft problem med mitt förhållande till mat och kropp. Från och med tretton ålder så (inser jag nu) har jag överätit, ibland hetsätit, då jag varit restriktiv. På den tiden följde jag bloggar som drevs av människor med ätstörningar och försökte ta efter dem genom att inte äta, men det slutade alltid med att jag hetsåt. Detta har fortsatt, och jag kan i någon vecka åt gången hålla en bra kosthållning men det faller alltid tillbaka i att jag överäter och "skiter i det".

Ena dagen kan jag hålla mig till fyra måltider per dag och äta bra mat. Andra dagen så hamnar jag i ett läge där jag verkligen inte bryr mig (detta sker på eftermiddagar/kvällar) och bara äter vad som helst. Efteråt mår jag dåligt. Jag har också svårt att bara äta en portion, speciellt om jag är ensam, och överäter.

Är detta någonting jag kan söka hjälp för? Jag kan inte prata om det hemma då det inte tas på ett seriöst sätt, då de vuxna i mitt hem jobbar med kost och träning och endast ser detta som ett lathetsproblem. Jag tränar fyra/fem gånger i veckan och har inga problem med träningen alls, men jag mår verkligen dåligt de perioder jag inte har kontroll över maten. Men räknas detta som en ätstörning? Jag har provat men känner att jag inte kan ta itu med problemet själv.
 Svara
Användare

Svar: Hetsätning/överätande

Hej Nataliej!

Du bör söka hjälp snarast, om du inte redan har gjort det. Du har haft problem med ditt förhållande till mat och kropp så länge du kan minnas, och behöver hjälp och stöttning för att få en frisk och sund relation till mat och kropp igen. Det verkar som att du har ätstörning UNS (utan närmare specifikation) som är den vanligaste ätstörningen.
Svara