Användare

Har precis insett att jag har en allvarlig ätstörning, i över 15 är...

Jag äter nästan alltid bara en gång om dagen o då proppar jag i mig stora mängder mat, oftast samma sak. Tänkte till häromnatten när jag vaknade av att jag kräktes.

Brukar inte kräkas men det händer. Så här har det varit i över 15 år. Men först nu har jag insett att det är en allvarlig sak.

Jag har näringsbrist o mot det får jag Folsyra och B12-vitamin. Samt äter jag Simvastatin mot högt kolesterolvärde. Detta har kommit fram när min psykiatriker tagit blodprov på mig.

Vi har pratat lite om min kost, men han har skrivit att det blir lite för mycket skräpmat.

Jag är något överviktig men ligger stilla på ca 95 kg. Har massa tunga mediciner mot bl.a. depression, vanföreställningar och ångest.

Jag är en man på 37 år, o detta är väl ganska ovanligt i min målgrupp? Detta är mer än "lite för mycket skräpmat", o jag måste få hjälp. Ska jag ta upp det med psykiatern eller husläkaren?
 Svara
Användare

Svar: Har precis insett att jag har en allvarlig ätstörning, i över 15 är...

Jag är totalt oerfaren av ätstörningar, men jag tycker att du ska ta upp det med båda två. Husläkaren kan nog bäst hjälpa dig med det fysiska, medan din psykolog bör bearbeta det psykiska som fått/får dig att äta på det här viset :)
Svara