Användare

Gå ner i vikt som före detta anorektiker

För ungefär 10 år sedan led jag av anorexia. När jag med hjälp av vården lyckats gå upp till normalvikt släpptes jag vind för våg trots att jag i huvudet fortfarande var ätstörd. Jag tränade otroligt mycket och försökte ha stenkoll på allt jag åt (räknade kalorier, fettprocent etc.). Dess värre ledde detta till hetsätningsproblematik och jag åt bisarra mängder mat på kvällarna. Det var som att jag var i trans medan jag åt (vi pratar mängder som en normal människa inte äter, t ex en hel limpa, ett 1 liter glass, 8 muffins och 10-20 äpplen under samma kväll). All min tid gick åt till att tänka på min vikt och att ha ångest över hetsätning och träna för att kompensera, trots att jag hade en normalvikt.Senare har jag förstått att hetsätning är relativt vanligt bland anorektiker som gått upp mycket i vikt på kort tid.

Jag beslutade mig hur som i ett försök till tillfrisknande att inte försöka äta rätt och att sluta träna, sluta väga mig och att undvika att spegla mig i helkroppsspeglar. Det fungerade otroligt nog och nu 10 år senare är jag fri från ätstörningar. Hetsätningen klingade av efter ett tag men jag åt mycket socker, eftersom det var en del i att tillåta mig alla sorters mat för att tillfriskna. Jag tränar inte hårt men går på många lugna promenader.

Jag väger 25 kg mer än vad jag gjorde efter att ha kommit upp i normalvikt, och även om det inte är en besatthet som på den tiden, skulle jag gärna gå ner lite i vikt för att inte längre ha en lätt övervikt. Jag hatar inte min kropp och har inte alls samma smalhetsideal som för 10 år sedan, utan vill bara vara normalviktig på ett hälsosamt sätt och äta nyttig mat som jag mår bra av. Jag är dock oerhört rädd för att bli anorektisk igen och vågar mig ofta inte på dieter och hårdare träning i rädsla för att bli "besatt".

Går det att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt? Eller bör man som ex-anorektiker acceptera viss mullighet resten av sitt liv? Har någon annan som tillfrisknat och haft problem med hetsätning lyckats komma ner till en normalvikt efteråt utan att få ett återfall? Hur ska man tänka kring restriktioner av mat? Går det att vara mittemellan?

OBS, jag är hellre lite mullig än får ätstörningar igen, så är mest nyfiken på hur man kan tänka kring hälsa och kost som före detta anorektiker utan att riskera ett återfall i kontrollbeteenden.
 Svara
Användare

Svar: Gå ner i vikt som före detta anorektiker

Oj vad jag känner igen mig i din upplevelse. Jag är bara 17 och fick anorexia för ca 4 år sen. Efter jag gått upp till hälsosam vikt var jag också besatt av träning, att äta hälsosamt, räkna näringsämnen och kalorier osv. Men eftersom att jag ändå ÅT så sågs jag som frisk även fast det inte var fallet, som det verkar som att du också beskriver. Nåt år senare började jag också hetsäta. Gick upp 7kg kanske. Normalviktig men ser inte tränad ut precis. Och den vikten ligger jag på nu, och varierar varje dag/vecka mellan att inte äta något alls och att överäta.

Jag hatar min kropp och har ju ända sedan den riktigt dåliga perioden av hetsätning legat i ett ständigt försök att gå ner i vikt. Och nog måste det ju vara så att det vi som fd anorektiker kan göra för att gå ner i vikt är att försöka få det så balanserat och "normalt" som möjligt. Att kanske inte se det som en diet eller liknande utan att man väljer bra och nyttig mat som man mår bra av, som du sa. Att kanske inte tänka så mycket och gå efter känsla. Och nej någon intensiv träning är nog inte så bra. Jag brukar känna att den träning som jag använde mig av under min anorexia är ett måste att undvika. Så något nytt och kul kanske. Nu är det bara jag som ska ta till mig av mina egna råd också.
Svara