Artikel: Test – har du en ätstörning?

"Din vikt avgör inte om du har en ätstörning. Istället handlar det om hur dina tankar ser ut och vilket förhållande du har till din kropp, mat, vikt och träning. Svarar du ja på några av dessa påståenden under kan det vara viktigt att söka vård." Läs hela artikeln
 Svara
Ny Användare

Jag är 166 cm lång, och väger 62.. Själv tycker jag att jag är fet, och försöker äta så lite som möjligt.
Svara
Jessie
Gäst

För två år sedan var jag dålig och hade kraftiga smärtor i magen. Först trodde inte mina läkare på mig och sa att jag var deprimerad vilket jag inte var. Konstanta sjukhusbesök med stora smärtor visade sig vara en gallsten. Trots ultraljud som visade på att jag hade gallsten så förnekade läkarna det. Till sist blev jag deprimerad och hade hemska tankar i huvudet. Jag fick specialkost och åt mest kokt mat. Jag kunde knappt äta. När jag åt en bit mjölkchoklad fick jag genast spotta ut det då det smakade stark kakao och som en stor fet smörklick i munnen. Jag var 166 cm lång och vägde innan operationen prick 50 kg. Jag var 15 år då. Efter operationen gick jag snabbt upp i vikt. Innan allt började vägde jag över 57 kg. Nu väger jag 54 kg men varje gång jag ställer mig på vågen får jag ångest och blir ledsen om jag skiftar till 55 kg. Min mamma har märkt att jag äter dåligt och jag vet det själv jag hoppar ofta över måltider. Ibland bryr man sig bara för mycket. Jag försöker att inte bry mig men det är svårt men som tur är har jag en underbar mamma och härliga vänner som hjälper mig.
Svara
Matilda bjurström
Gäst

hej! jag undrar om jag har en ätstörning?jag är 13 år. jag har länge varit missnöjd med min kropp och utseende. har sett mig själv i spegeln och bara suckat. är ca 165cm och väger runt 60-61 kg!!! jag har ingen matlust, äter mycket lite eller inget alls. mår illa av att se mat men är sugen på ex choklad.
ibland äter jag inget och sedan på kvällen sitta och gråta och trycka i mig en påse chips och sedan spy. jag fattar inte vad jag håller på med!! är det en ätstörning?
Svara
anonym
Gäst

saker

Hej, jag vet inte om jag har en ätstörning för jag äter frukost och ingenting till lunch och till kvällsmat en så liten potion som möjlgt, för min mamma säjer att jag måste äta och om jag inte gör det så börjar hon gråta och säja att jag har anorexia. Jag är 14 år. Typ 165 cm lång och väger typ 63 kg!!! Jag vill inte äta. Jag blir äcklad av mat. Jag tränar typ 3-4 gånger i veckan. Aja men det var min historia, tack för att du läste (om någon gjorde de).
Svara

Svar: Artikel: Test – har du en ätstörning?

Hej anonym!
Jag kan börja med att säga att din mamma antagligen är otroligt orolig för dig och skulle göra vad som helst för att hjälpa dig att må bra. Att tjata tror hon just nu är det rätta misstänker jag...
Det är så mycket känslor i din utveckling nu som gör att livet är jobbigt som det är. Föräldrar kan hjälpa dig! Jag tycker att du säger till din mamma precis det du berättade här. Utifrån hur du känner kan ni börja hjälpas åt så att du ska börja må bättre. Som du har det nu, kommer det inte fortsätta vara. Och du är inte själv om dessa känslor. Kram
Svara
anonymmi
Gäst

Snälla sluta!

Hej!
Jag är en 17-årig tjej. Vill bara berätta för er alla yngra att SNÄLLA sluta inte äta/börja inte skippa måltider el. räkna kalorier osv. Ni FÖRSTÖR er själva. Själv ville jag ändra på min kropp och började träna varje dag och ha strikta regler vad jag får äta. Det hela resulterade i skada i mina ben pga. överansträngning. Jag började också \\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\"crave:a\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\" mat och började hetsäta. Detta var 1 år sen. Nu är jag större än jag nånsin varit och 10 gånger missnöjdare med min kropp. Detta för att jag fick en ätstörning; hetsätning (binge-eating disorder) (googla!!) pga. att jag gått på så strikta dieter. Har OTALIGT många gånger försökt börja äta hälsosamt men inget hjälper typ :( mår så jävla dåligt psykiskt för det också... så SNÄLLA ta detta som ett exempel och förstör inte er själva.
Svara
Anonym12
Gäst

12 år och ätstörningar

Hej. Jag vill vara anonym... På det där typ testet om man har ätstörningar fick jag 5-6 Ja. Men jag vet inte vad jag ska göra jag är bara tolv år!!! Mina vänner är smala och så så det typ därför och för jag är jätte kär i en kille som fråga chans på min kompis typ bara för hon är snygg. Jag blir så ledsen och gråter typ varje dag för det har gått så långt om hur man ser ut... Och jag kan inte bäretta för mamma eller pappa för pappa är typ aldrig hemma och mamma är ja inte så förstående om sånt. Hur ska jag göra för att sluta tänka så mycket om det? Jag äter fortfarande och spyr inte upp det men jag tänker på min vikt hela tiden.
Svara
Användare

Svar: Artikel: Test – har du en ätstörning?

Hej...när jag gjorde testet fick jag 7 ja. Det skrämer lite jag är liksom bara 12!! Alla runt mig ör smala medans jag alltid varigt överviktig. Jag menar jag är 170 cm lång o väger 78-79!! Jag kan inte äta utan att spy o när jag inte vill äta så blir min pappa orolig. Min faster hade extrema ätstörningar när hon va 14-20 år o pappa säger att han ser samma "tecken" på mig. Jag har alltid varit missnöjd med min kropp o när jag började mellanstadiet så retas alla för jag ä fet... Aja det va väll min historia ganska ointressant men aa...
Svara