från Bulimi.se

Artikel: Hjälp

"Det finns mycket hjälp för dig som lider av bulimi. Tveka aldrig på att be om hjälp från andra eller vända dig mot vården." Läs hela artikeln
 Svara
Olivia
Gäst

Hej.
Jag har tidigare haft bulimi kan man väl säga. Jag har aldrig varit på den nivån att jag har kräkt upp alla måltider men när jag gick i ettan så kräktes jag då och då men har hetsätit under två års tid. Sedan kanske fem månader tillbaka så har jag fått en god relation till maten igen och inte hetsätit på länge. Har tränat på ett hälsosamt sätt och därför gått ner till min "målvikt" som var 60 kg (är 164 cm lång och både stark och kurvig!). Men nu i helgen när jag då precis nått min målvikt så var det som om något slog slint i huvudet och jag har hetsätit hela helgen. Tryckt i mig hur mycket mat som helst och fy fan vad jag mår dåligt nu. Jag förstår inte varför?

Mitt problem är inte att jag går omkring och tänker på att vara smal och försöker inte sträva efter några obehagligt låga siffor på vågen, verkligen inte. Trivs snarare med att vara lite kurvigare eftersom jag alltid varit det.
Mitt problem är hur jag skall tackla matfrågan. Jag har alltid älskat mat och ätit väldigt mycket.. men jag trycker i mig trots att jag är oerhört mätt och tänker på mat 24/7.. Hur göra?! Har ju haft flera månader nu där jag mått så bra.. vill inte hamna i dåliga vanor igen!
Svara
jag
Gäst

Hej Olivia. Jag kan inte svara professionellt, men jag har själv haft bulimi. Och har också tänkt på mat hela tiden, och blev aldrig mätt.

Jag trodde att det var min oturliga lott i livet att just jag alltid skulle gå omkring o tänka på mat o aldrig på nåt annat. Men efter att jag gick på ett behandlings hem (Stockholms centrum för ätstörningar) så insåg jag att jag åt alldeles för lite. Eller liksom jag åt alltid gul mjölk istället för röd, hoppade över ganska mkt kolhydrater, struntade i smör på mackan o sånt där. Men sen när jag tvingades till att äta "normalt" (alltså inte äta bara nyttigt utan liksom kunna äta spagetti o köttbullar eller nåt sånt där vanligt med röd mjölk till) så försvann mina tankar helt och även min enorma hunger inuti som aldrig gick att stoppa. det tog dock ett tag.

Alltså kanske ett halvår av att ständigt äta vanlig mat, sex gånger om dagen och ingen träning. Jag var livrädd att jag skulle gå upp i vikt ännu mer. hade då ett bmi på 25. Men efter att jag gjort det där i 4 månader hade jag ett bmi på 23. helt sjukt att det gick att äta mig ner i vikt. jag som svultit hela livet och bara blvivit tjockare av dessa jävla hetsätningar. Lycka till. jag tror att detta e svårt o göra själv, kanske söka hjälp? Men så var det för mig ialf :)
Svara
vilsenochrädd
Gäst

hjälp

hejsan. sen en vecka tillbaka så har jag börjat fundera på om jag har bulimi eller om jag bara hittar på.. hetsäter nästan varje dag för att sedan tvinga mig själv att spy, och har hållit på såhär nu till och från i 4 år men nu är det nog som värst, tvångs spyr ca 3 gånger om dagen och tänker nästan jämt på mat och så fort jag äter så trycker jag i mig allt möjligt för att jag vet att jag ändå kommer att spy sen. Är rädd för de dagar ja är omringad av människor för då vet jag att jag inte kan ha samma kaos kontroll som jag annars har då jag är hemma. känner så stor ångest över mitt beteende och har så stort självhat, men vågar knappt söka hjälp. är så van med detta mönster och är rädd för vad som kommer hända om jag söker hjälp och har ett problem. Och vill verkligen inte att mina nära å kära ska veta något, känner mig så misslyckad. vad ska jag ta mig till?
Svara
integlad
Gäst

Nej för detta!!

Jag behöver hjälp. Så jävla mycket hjälp! Livslusten finns helt enkelt inte där. Jag vill bli smal igen. Så smal som jag var för 3 månader sedan. Innan hetsätningarna började. Jag kan inte spy. Jag hetsäter i perioder, timmar eller dagar, allt jag kommer åt. Jag har tuggat och spottat ut 8 kg jellybean på mindre än 3 dagar. Det gör ont. Så jävla ont i käkarna av allt tuggande. Ont i magen av att pressa allt som går och inte kunna bli av med det.. Tro mig jag har försökt. Jävla ångest som finns där hela tiden. Jag försöker tänka att jag ska äta nyttigt men regelbundet och bra mat för att slippa dessa hetsätningarna. Men allt som oftast så går det över till självsvält som sedan resulterar i hetsätning. Jag tänker på mat varenda minut. Jag vaknar på nätterna och tänker på mat. Jag läser allt jag kommer över om hur och vad man ska äta för att äta nyttigt. Samtidigt som jag bara vill gå ner i vikt och bli smal. Ja jag vill bli smalare än alla andra. Inte för smal men tillräckligt smal så att jag trivs i min kropp. Jag insåg just att jag inte kommer ihåg sist jag hade mens. Jag vet inte vad jag ska göra. Det jag vet är att jag inte ser någon mening med någonting längre. Jag vet inte ens varför jag borde kämpa mot detta. Jag vill ju ha hjälp och jag läser att oftast blir man normalviktig av behandling. Jag vill tro det men jag vågar inte. Jag är normalviktig nu. BMI 22. Men jag känner mig tjock. Denna vikt passar inte på mig. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag kommer antagligen inte söka hjälp men jag vill bara få tillbaka kontrollen. Kunna äta ordentligt men nyttiga saker. Min kropp mår inte bra efter all hets av diverse onyttigheter. Vill må bra igen..
Svara