från Magsjuka.se

Artikel: Börja äta mat igen vid magsjuka

"När du eller ditt barn känner er lite bättre efter magsjukan så kan ni smått börja äta igen. Men vad är egentligen bra att äta när man har varit magsjuk, och vad du ska undvika?" Läs hela artikeln
 Svara
Anna Harrstedt
Gäst

Jag frågade hos 1177 för några år sedan angående avslagen cola. En skröna, fick jag till svar. Socker drar vätska till tarmen och det vill man inte när man har diarré.
Svara
Josefine
Gäst

Det där måste vara individuellt. När jag var liten hade jag problem med magsjukor ofta och ingenting hjälpte så bra som avslagen Cola med tesked. Vatten kunde jag inte behålla och dessutom ger colan lite energi samt har rätt pH för magen (ca 5). Cola var dessutom en magmedicin från början. Hade aldrig problem med diarréer pga detta. Samma sak gällde mina tre syskon.

Så var inte så säker på allt som står på Vårdguiden, eftersom vilka "huskurer" som funkar för vilka är väldigt individuellt.
Svara
Mikaela Westin
Gäst

dem sa till mig här för några dagar sen att jag skulle ge det till min 1 1/2 åriga son, på 1177? Vad märkligt, får googla lite på detta!
Svara
Cheezeburger
Gäst

Lite tvärtom för mig, jag är motsatsen till laktosintolerans. Mjölk är jättebra när jag har vinterkräksjuka, och så dricker jag det i stort sätt varje dag.
Svara
Jonas
Gäst

Magsjuka

Det är väldigt bra information för när man är magsjuk är det så jobbigt att man ibland är jätte hungrig men vågar inte äta något därför är det bra att det står vad som är bra och att inte smälla i sig alltid för fort.
Svara
Frida Westberg
Gäst

Tack

Jag var magsjuk idag och kikade in på denna sidan, jag vill bara säga tack eftersom att jag har fått mycket bra hjälp när det gäller kost, det började imorse när jag mådde lite illa, då drack jag lite havrechokladmjölk och blåbärssoppa, detta spydde jag genast upp och mådde dåligt ända till 6 då jag åt vitt bröd med skinka, te och avslagen Cola, jag mår mycket bättre nu, tack!
Svara
Lilly
Gäst

Tack

Bra tips jag är fortfarande lite magsjuk men det går bättre när jag följer tipsen
Svara
Nathanael
Gäst

Tips

Efter fem dagar med kräkningar, diarré och illamående känner jag mig rutinerad nog att ge några råd jag också:

-Undvik mjölk(produkter) för de bildar vidriga klumpar när de kommer i kontakt med magsyran.
-Filmjölk är lätt och rätt gott att äta men inte lika härligt när det kommer upp. Trots det rekommenderar jag a-fil.
-Citronsaft är nice både för att skölja bort smaken efter kräkning och för att få i sig vätska samt hålla blodsockernivån uppe.
-Skaffa vätskeersättning och tvinga i dig en matsked var tredje minut vare sig du är sugen eller inte. Efter tre dagar mådde jag dåligt av alla saltbrister snarare än av magsjukan i sig.
-Hungerskänslan styrs av blodsockernivån. Därför rekommenderar jag återigen saft. Kommer dämpa ditt illamående.
-Sömn är grymt för återhämtningen. Håll dig i sängen/soffan och sov vid varje givet tillfälle.
Svara
Tommy
Gäst

Feber

Mycket bra info, är nu i sluttampen men undrar om även feber uppkommer vid matförgiftning? Åkte upp till 39,5 för att nu ca 9h senare va på 37 å mår bättre men fortfarande rinnig!
Svara