från Hudcancer.se

Artikel: Vilka leverfläckar är farliga?

"Så vet du om du bör kontrollera dina leverfläckar. " Läs hela artikeln
 Svara
Camilla Strandhamn
Gäst

Hej! Jag höll min katt i famnen och plötsligt blev hon rädd och ville bort från mig så hon rev mig när hon hoppade ner, när jag kollade om de blödde så såg jag att de gjorde de och hon rev bort en leverfläck.
Nu undrar jag om detta är farligt och måste jag söka vård? Det gör inte ont och jag baddade med en servett, de blödde ganska länge men kliar inte
Tacksam för svar
Med vänlig hälsning, Camilla
Svara
Matte
Gäst

Hej! Jag har en leverfläck på ena skinkan som till och från får en ömmande "svullnad" under sig. Ömheten varar i några dagar och försvinner sedan helt. Är alltså icke sjävla leverfläcken som är ömmar, bör jag söka vård?
Svara

Hej Matte, kontakta sjukvårdsrådgivningen för rådgivning på telefonnummer 1177. Lycka till.
Svara
Camilla
Gäst

Hej! Vi har en dotter på 9 år som har en "leverfläck" i hårbottnen som är hudfärgad, lite upphöjd, med en brun ring runt hela. Vi har båda föräldrar tagit bort fläckar som dock visat att alla varit godartade. M V H Camilla o Peter!
Svara
Namn
Gäst

Hej! Jag är nitton år och har mycket leverfläckar/fräknar. Nu på bara någon vecka så har fem stycken mer eller mindre fått som en sårskorpa på sig. Jag solar inte mycket eller kliar på dem. Alla de som har blivit såhär är på armarna, en har blivit mörk röd/brun och är upphöjd med skorpa på, de andra är det liksom flera små sårskorpor på. Nu är jag jätteorolig att detta är farligt, är det något ni känner igen?
MVH Anna
Svara

Hej symptom på malignt melanom är att leverfläckarna förändrar sitt utseende. Så som att de blir större, ändrar färg, ändrar form, blöder eller bildar sårskorpor som inte läker. Vid något av dessa symptom är det alltid bäst att kontrollera leverfläckarna hos en läkare. För att vara på säkra sidan och för att du inte ska behöva oroa dig.
Svara
maria
Gäst

Hej jag upptäckte precis på min mammas rygg att hon har en lever fläck. Den har växt och ändrat färg den har blivit lite grå och så det ser ut som "mögel". I formen är den ganska jämn den är mer rund men stor. Den kliar inte och blöder inte. Men är det något jag bör oroa mig för? Hon har fått tid om en månad?
Svara

Hej symptom på malignt melanom är just att leverfläckarna förändrar sitt utseende. Därför var det bra att ni fick en tid för att vara på säkra sidan och för att slippa oroa er.
Svara
Lara A
Gäst

Hej,

Märkte av ett födelsemärke sen min förra semester för ca 1 år sen
Sitter på ryggen, är 29 år

Se bild
http://bit.ly/1ty5aiz

Längst ner i mitteln
Är det något ni tror / tycker man bör kolla upp ?

Tacksam för svar

Med vänlig hälsning,
Lara
Svara