Användare

Knäont vid fysisk aktivitet, samt konstig "svullnad" vid knäna

Hej!
Sedan ungefär ett år tillbaks har jag märkt av att jag får ont i knäna vid fysisk aktivitet, såsom styrketräning, cykling och ibland till och med av att bara stå eller gå. När jag styrketränar benen kommer smärtan oftast som ett "hugg" medans när jag går/cyklar kommer smärtan oftast smygande och knäna känns utmattade och värker.

Jag har styrketränat i ungefär 4 år och innan jag började märka av det här så funkade det fint att träna ben. Jag lyfte ofta ganska tungt, vilket får mig att tro att mina problem kan bero på en för hög överbelastning.

Värt att tillägga är att jag har dessa "svullnader" (nja inte riktigt svullnader men kommer inte på ett bättre ord, men det ser ut som svullnader) precis ovanför och medialt om knäna. När jag flexar quadriceps följer denna "svullnad" med upp och försvinner. Det får mig att tro att denna "svullnad" är nedersta delen Vastus medialis som, när jag slappnar av quadriceps, lägger sig emot översta delen av knät. När jag är fysiskt aktiv så blir svullnaderna större.
Bild
https://imgur.com/a/uhVzZmW

Vet någon vad detta beror på och hur man kan lösa det? Har googlat runt som en galning men aldrig hittat någon beskrivning som passar in på mina problem.
 Svara