Användare

Silicea Mag-tarm?

Är det någon här som testat Silicea Mag-tarm och hjälpte det?

Jag har väldiga besvär med min mage, majoriteten av dem uppkom eller försvårades efter att jag gjorde en Duodenal Switch för att gå ner i vikt.

Börjar jag uppifrån så har jag besvär av ett magmunsbråck, som leder till kraftig reflux med riktigt svår och smärtsam halsbränna, om jag inte äter 80 mg Pantoloc per dag. (40 mg på morgonen och 40 mg på kvällen).

Switchen innebär att man minskat min magsäck och kopplat förbi hela tolvfingertarmen, som dock ligger kvar i magen och transporterar gallsafter och därför är inkopplad ungefär mitt på de 2 meter av tunntarmen som återstår för maten att passera genom. Detta leder till att mitt näringsupptag är väldigt begränsat och gör att majoriteten av allt fett i kosten passerar utan att tas upp av kroppen. Vilket leder till diarréer. Ibland så akuta att jag måste byta kläder för att jag inte hann fram till badrummet.

Min DS-op leder också till att jag inte kan äta för mycket, gör jag av misstag det så får jag extremt ont i övre delen av magen. Det känns som att jag inte får luft, min mun fylls med saliv och sen kräks jag. Det var ett större problem när jag var nyopad, händer det idag beror det oftast på att jag antingen var så hungrig att jag åt för fort eller att det var någon typ av mat som sväller i magen. Vissa matvaror, som t.ex parmaskinka, kan också ge den effekten eftersom min mage inte klarar av att bearbeta dem.

De tre tarmvreden jag fick efter operationen var en västanvind jämfört med vad som blivit min vardag.

Dels så har jag mycket tarmrörelser, och min mage låter ovanligt mycket. Jag har stora problem med väldigt illaluktande gaser. Så eftersom jag måste hålla dem inne till att jag blir ensam, så får jag extrem magvärk. Hade jag inte haft tarmvred och vet vad smärta är så hade jag uppsökt akuten.

Känns ungefär som att tarmarna krampar, framförallt i nedre delen av buken. Och det kan uppstå även när jag är ensam och därför inte försöker hålla gaserna inne. Det gör stundom så ont att jag biter mig själv för att inte bara skrika rätt ut. Men det går ju över inom 3-4 timmar, men det påverkar ju humöret. Jag är relativt smärttålig, och det är ju inte tarmvredssmärtor, när jag hade det bad jag min man att ta livet av mig. Så om tarmvred är 10 på skalan, så går ju aldrig magkramperna över en 8:a. De stannar oftast på en 6:a.

Jag har flera gånger fått frågan om jag är gravid, för att min mage är så svullen. Jag ser ut som att jag är i typ sjunde månaden. Det är ju extra smärtsamt att få frågan, med tanke på att jag lider av ofrivillig barnlöshet.

Jag är dessutom laktosintolerant.

Min mage påverkar min vardag så mycket att min arbetsgivare får lönebidrag för mig, för att göra anpassningar till mina behov. Typ att jag dåliga dagar kommer att komma in senare, för att jag inte kunde riskera att inte vara nära en toalett.

Så vad tror ni kan Silicea Mag-tarm ge någon form av lindring? Riktigt bra vågar jag inte riktigt tro att jag kan bli, men minsta lilla lättnad hade varit ovärderlig.
 Svara
Användare

Svar: Silicea Mag-tarm?

Usch, lider med dig då jag läser ditt inlägg.

Använder Silicea ofta för att få snabb lindring av olika magbesvär, ffa mot diarre... Då brukar det hjälpa oerhört snabbt.

Har inte samma bakgrund som du, men det du beskriver: "Känns ungefär som att tarmarna krampar, framförallt i nedre delen av buken" är exakt mitt största problem. Det har Silicea inte hjälpt emot, utan det är mer typ matsmältningen som påverkas (eller hur jag ska förklara det). Det ska enligt dem jag pratat med i butik inte ha några biverkningar och vara "helt naturligt" - så det borde inte vara några problem för dig att testa?? Är väl däremot kanske inte en långsiktig lösning om problemen kvarstår, men jag vet inte heller när det gäller den saken. Vet ju heller inte om dina tidigare operationer påverkar mm. Men som jag förstått det så är Silicea mycket harmlöst.

Jag har ffa använt dem mycket då jag måste vara på jobb eller liknande och jag får akuta symtom på att magen krånglar. Då har de hjälpt på ett mycket snabbt och fantastiskt sätt, som inga andra preparat gjort.
Mot kramperna behöver jag lägga mig och vila i några timmar och vara totalt avslappnad - är det enda som hjälper. Kan inte vara så social mm, så det blir ju ett stort handikapp.
Svara