Användare

Väntar på käkkirurgisk undersökning

Hej, man 76 år i höst, mår förträffligt. Men jag har inga tänder just nu i munnen. Är Bechterews reumatiker. Genom åren haft enorma inflammationer i tandköttet så allvarliga att man fick ta ut 8 tänder i överkäken vid 2 olika tillfällen för att stoppa varbildn / svullnander. Inflammationerna gick upp i bihålorna som fick genomspolas 12 ggr via håltagning i kraniet. Det var 12 år sedan. Därefter haft proteser. NU har tandbenet i underkäken vid framtänderna "rest sig " så jag inte kan använda protes. I överkäken har en jag som sitter väldigt dåligt.
MIN FRÅGA: Tror du att jag kan använda mig av implantat ? Kan i så fall allt arbete göras på en gång under sövning ?
Jag arbetar mina 70 tim i veckan och är väldigt beroende av att tala m folk, håller normalt föreläsningar m.m.
Har också KOL2 men inga större besvär av det. Använder i övrigt Naproszyn som fungerar bra mot Bechterews. Jag bor nära Lund.
Jag finns på G.W.Larson@telia.com
 Svara
Användare

Svar: Väntar på käkkirurgisk undersökning

Hej,
Det låter inte som något enkelt fall med kraftiga infektioner som gjort att tänderna behövts tas bort och besvärande bihålor som har fått spolats åtskilliga gånger.

Detta måste utredas ordentligt och behandlingen planeras. Bechterews gör det ibland svårt att behandla i våra vanliga behandlingsstolar beroende på hur besvärlig sjukdomen är.

Vi på Aqua har inte möjlighet att söva patienterna och all behandling kan inte utföras på en behandlingsgång under sövning vilket du önskade.

Du bör i första hand gå till tandläkaren för att få ordning på dina proteser och då kan ju tandläkaren titta på eventuella möjligheter att gå vidare med implantatplanering och vem som ska utföra den. Det bör ju i sådana fall vara på en klinik som har narkos om det är det som önskas.

Hälsningar Ulf
Svara
Användare

Svar: Väntar på käkkirurgisk undersökning

Okej
Tack för svar. Ska besöka Käkkirurgen idag. Utfallet avgör hur vi går vidare.
Tack för svar.
Svara