Användare

Han är skadad av tidigare svartsjuka....

Hej!
Jag är i behov av råd. Efter år av sökande så fann jag honom, han med ett väldigt stort H. Jag har varit livrädd för att bli kär, man blir så sårbar då, men nu efter en väldigt kort tid så känner jag just kärlek med denna man. Då avståndet är så pass långt mellan oss så hinner jag bygga upp en sådan längtan och saknad att jag blir varm i hela kroppen tills vi ses nästa gång. Han har visat och gett mig så mycket under en kort tid som jag knappt visste att man kunde ge någon, ömhet, närhet och bekräftelse. Han berättade tidigt att han står för ärlighet vilket jag uppskattar mest av allt. Alla sitter vi med olika erfarenheter av livet, jag har min historia om lögner under ett förhållande som har färgat mig rejält och därför uppskattar jag ärlighet något enormt. Han har sin historia om att blivit utsatt för svartsjuka. Så för cirka en vecka sedan verkar jag ha sabba hela vår historia, det behövdes bara några ord, några rader som han tolkade på sitt sätt medan jag menade något helt annat. Och där fann han tendenser till att jag är svartsjuk, vilket jag absolut inte är!!!!!

Jag hade en pissdag och ville få kontakt med han för att höra hans lugnande röst eller enbart få några fina ord på sms, dock utan framgång. Jag blev frustrerad för veckan innan hade vi just pratat om hur det kan gå till om intresset försvinner, hans svar mer eller mindre att han skulle sluta upp och höra av sig. Där slog min skräck in....va han borta nu?! Väl kontakt på sms så eskalerade orden men ingenstans ifrågasatte jag vad han gjorde, eller med vem han var med utan att jag vill höra något ifrån han att allt vara bra, detta slutade i detta kaos jag sitter i nu. Jag skrev att man lätt blir bortglömd osv, helt onödig orddynga men så kände jag då. I alla fall, här i sms:en ser han tendenserna till att jag är svartsjuk. Svartsjuka för mig är någon som vill ha makt över en annan person genom att kontrollera den andra på ett väldigt sjukt sätt, då handlar det ingenting om kärlek!!!!

Jag har själv levt i ett väldigt sjukt förhållande där jag var tvungen att meddela så fort jag lämnade hemmet, tala om vem jag hade pratat med, hur många av de som var män jag hade mött under dagen, om jag mot all förmodan gick på fest, då var han med i mobilen nästintill hela kvällen (utan mina vänner vetskap)Och nog hade jag hunnit med att legat med minst 2-3 män under kvällen med, enligt honom. Jag var tvungen att meddela när jag åkte från jobbet och han visste hur långtid det tog hem, han ringde nämligen på hemtelefonen så jag kunde bekräfta att jag var hemma. Detta ÄR svartsjuka!!! Nu är jag kär i en man som troligtvis har blivit utsatt för samma sak, vet in detaljer omkring hans historia och jag vill inte veta. Men jag har kommit "över" mitt, visst finns det i bakhuvudet, men jag vill inte sätt käppar i hjulen för min framtida lycka. Och jag skulle aldrig utsätta honom för någonting som jag själv har mått skit över i flera år, men HUR kan jag få honom på rätt spår och få honom att lita på mig...igen....
Vad kan jag göra, hjälp miig!

Jag vågar knappt säga det men.....jag älskar ju honom... NU är det jag som är jävligt sårbar!!!!!

/L8ha
 Svara
Användare

Svar: Han är skadad av tidigare svartsjuka....

Ser att det är inte mycket till ventilation här inne, många trådar där folk endast läser men inget skriver. Är det bara ren nyfikenhet?
Svara
Användare

Som det mesta så handlar det om att kunna ha en effektiv kommunikation, att du är väldigt tydlig med vad du känner och vad du vill. Sedan så får du se till att du inte stöter bort honom för att du är för ängslig och osäker.
Svara
Användare

Hej L8ha!

Det hela låter som en kämpig situation. Jag håller delvis med Kariin att den bästa grunden är bra kommunikation. Men jag står helt emot rådet "se till att du inte stöter bort honom för att du är för ängslig och osäker".
Dina känslor, oavsett ängslighet, osäkerhet eller något helt annat, är värdefulla och ska inte gömmas.
På samma sätt får han visa sina känslor, sina rädslor för dig.
Det är väl vad kommunikation är?
Om ni får möjlighet tycker jag ni ska sätta er ner, berätta mer om era känslor och rädslor, och lägga en säkrare grund för framtiden. Om det är möjligt, dra ett sträck över det turbulenta som varit och försök stötta varandra att bli bättre. Sen är det klart att de gamla oroligheterna kommer tillbaka men då kan man prata om det igen.
Vad sägs om det?
Berätta gärna hur det går!
Svara