Användare

Årstidsrelaterad insomni?

Finns detta? Kan insomni vara årstidsrelaterat? Känner mig inte deprimerad. 38 år, gift, son på 10år. Har det jäkligt bra tycker jag...

Problemet...
Trött som fasen på kvällarna och somnar ganska lätt, sen vaknar jag efter3-4 timmar och det går INTE att somna om.
3 år i följd nu har besvären kommit i oktober och blivit bättre i april/påsken nån gång...
Att inte kunna sova ordentligt på 5-6 månader är jäkligt tungt. Sover väl inte jättemycket övriga tiden på året heller men iaf runt 6-7 timmar.
Känner mig väldigt lättretlig, man ligger liksom på gränsen till irritation hela tiden. Jag brukar dricka en energidricka när jag kommer till jobbet (dricker inte kaffe) för att kvickna till. Annars går man på halvfart hela dagen. Har ganska "lugna" arbetsdagar. Kan styra själv ganska mycket. Jobbar som tekniker på en industri med problemlösning /data /förbättringar. Försöker träna på gym några dagar per vecka men det brukar bli mer sällan på vintern pga orken är helt slut... vafan ska man göra???
 Svara

Svar: Årstidsrelaterad insomni?

Låter precis som d-vitaminbrist.D-vitamin är egentligen ett hormon. Produktionen av hormonet från solen upphör kring början av oktober. Det tas upp när solen står i minst 45grader på himlen, dvs. Början på april. Då krävs även fri exponering mot huden utan användning av solfaktor. Solen som näringsskälla bidrar till adekvata nivåer av hormonet utan risk för överdos. Depåerna av d-vitaminet fylls på samt lagras och räcker inte för oss nordbor att täcka vinterbehovet utan solsemester och/eller tillskott. Maten innehåller tyvärr inga större mängder och man skulle bli överviktig innan ett dugligt intag blir uppnått.
Svara