från Sömn.se

Artikel: Om sömnproblem och sömnstörningar

Du som vuxen behöver 6-8 timmar sömn per natt. Ibland kan du drabbas av sömnproblem. Ofta på grund av tankar eller stress. Att sova dåligt några nätter är ingen fara då kroppen återhämtar sig själv. Ibland kan du dock behöva hjälp att vända en negativ trend. Läs hela artikeln
 Svara
Mikael
Gäst

Sömnsvårigheter på grund utav rädsla då?

Till exempel om man är för rädd för något för att kunna somna som till exempel rädd för dagen därpå om det är Måndag till exempel?
Svara

Svar: Sömnsvårigheter på grund utav rädsla då?

Till exempel om man är för rädd för något för att kunna somna som till exempel rädd för dagen därpå om det är Måndag till exempel?
Jag anser att kronisk insomni för med sig mycket ofta att man blir förkyld!
Jag har haft kronisk insomni sedan år 1993 i samband med strålning av en elakartad hjärntumör,vilken jag överlevt med nu 18 år,vilket är rekord.
Men sömnbristen är desto svårare,då jag blir tolerant mot stilnoct,så att jag skall vara vaken i tre nätter,vilket är hemskt!
Tidigare fanns ljusterapi att tillgå,men denna har lagts ned på alla närliggande ställen i Göteborgsområdet!Jag förstår inte varför denna terapi lagts ned?
Jag sov av mig själv i 2-3 timmar natt två!
Kände mig som i en annan värld,en ljusterapilampa gör inte samma effekt.
Svara
Användare

Svar: Artikel: Om sömnproblem och sömnstörningar

Jag har haft svåra sömnsvårigheter det senaste halvåret. Jag blev till sist helt apatisk och desperat! Efter testat alla råd tillgängliga grät jag mig till sist till sömntabletter..som inte heller funkade efter ett tag. Sen fick jag tips om att testa akupunktur, så det gjorde jag. Tillsammans några små livsstilsförändringar (som att inse att allt inte måste vara perfekt hela tiden) har det faktiskt hjälp. Jag går på akupunktur en gång i veckan och dricker örter. Kan verkligen rekommendera, om inget annat skadar det inte att försöka.
Svara
Användare

Svar: Artikel: Om sömnproblem och sömnstörningar

Jag sov jätte bra ända fram tills några månader sedan. Jag var hemma hos några kompisar och vi var uppe ganska länge tills kl 6 på morgonen. Men jag vet inte vad som hände för jag har varit uppe såpass länge förut men den här gången ändrades mitt dygn lite drastiskt. Sen kanske det beror på att jag är rädd för att sova själv också. Hur får man bort det? Jag är livrädd varje kväll att jag ska vakna upp ensam. (btw jag är 14 år)
Svara