Användare

Min skolios

Nu är jag 18år, min läkare sa för kanske ett år sedan att min ryggrad var uppemot 2 millimeter sne, vilket påverkar en vridning av skelettet framåt på vänstra sidan. Dels så kan man se att det är en liten skillnad på bröstens storlek, särskilt eftersom jag tränar så kan denna skillnad märkas mer än vad det annars hade gjort. Jag undanbedes dessutom att träna övningar som t.ex bröstpress med skivstång och axelpress med skivstång, samt benpress ovanifrån tror jag. Kan säkert vara fler övningar jag inte borde träna med skolios, men samtidigt vet jag att det är oerhört viktigt att t.ex träna upp min rygg, även om jag lätt kan känna belastning efter jag kört lower back övningen.

En annan sak som jag själv märker min skolios på är att vänster revben blir lite mer synligt än högra. Problemet är här att jag brukar kunna få ont vid vänster revben och jag undrar om det kan ha med denna vridning att göra och om det typ skaver emot något i kroppen med tanke på att det är en onaturlig position som skelettet har försatt sig i när man har skolios?

Mitt vänstra ben är också lite längre än mitt högra ben pga denna förskjutning.

Jag har väldigt synliga skuldror som enligt mig sticker ut ovanligt mycket, och även om jag är ganska stark i korsryggen så ser det ut som att jag är ganska spinkik i övre ryggen. Överlag är jag smal och 1.95 lång, men i övre rygg ser jag ganska smal ut däruppe mycket pga att skulderbladen står ut, även om jag har relativt mycket vidd/bredd samtidigt.

Har ni några tips på hur man ska träna när man har denna typ av skolios som jag har?

Finns det något annat jag kan göra?

Det kan också ibland kännas som att mitt hjärta påverkas utav detta, så jag skulle vilja få bekräftat eller dementerat om man kan få hjärtproblem pga att man har skolios?
 Svara
 

 

cron