uro
Användare

hörselnedsättning/dovt ljud efter öroninflammation

Hej,
Jag flög väldigt förkyld, fick öroninflammation i vänster öra. Detta är 6 veckor sedan idag. Jag har tagit två kurer av antibiotika, vilket gjorde att smärtan försvann - men jag hör fortfarande dåligt på vänstra örat. Efter antibiotikan besökte jag därför en ÖNH doktor första veckan i April, som skrev ut Rinnexin och att ta nasonex. Doktorn sade att om detta inte hjälper så kan man sätta in rör i örat (är det vanligt på vuxna? Vad är riskerna?) Rinnexin/Nasonex hjälper inte tyvärr. Ljudet hörs dovt och det är som att det är lock för örat. Spontant försöker jag tryckutjämna hela tiden men det har ingen effekt på lock/dov känslan. Jag blev fundersam och ville ha ytterligare en uppfattning, gick till ny ÖNH doktor 3:dje veckan i April. Där fick jag informationen att rinnexin inte har någon bevisad medicinsk effekt..samt att man inte sätter in rör i örat på vuxna. Jag vet inte vad jag ska tro. Vad är mitt problem tror ni? och vad kan man göra åt det? Finns det risk att få en permanent hörselnedsättning?
Tacksam för svar
 Svara
Medicine kandidat, histologiamanuens, ordförande Akutsjukvårdsklubben

Svar: hörselnedsättning/dovt ljud efter öroninflammation

Hej!

Det låter väldigt jobbigt att du har kvarstående nedsatt hörsel efter dina öroninflammationer. Att gå till en ÖNH-doktor är absolut klokast att göra. Vad gäller Rinexin och Nasonex hjälper de genom att svälla av slemhinnorna i slemhinnesystemet i näsan och vidare upp i örontrumpeten som har kontakt med näsan. Hörselnedsättning kan bero på svullnad här och då kan dessa preparat hjälpa. Om nedsättningen inte beror av slemhinnesvullnad blir man inte förbättrad. Båda medicinerna används för att minska svullnaden i näsan hos vuxna.

Om Rinexin och Nasonex fortfarande inte har hjälpt dig talar det för att man behöver göra någon annan åtgärd för att förbättra din hörsel. Att den andra ÖNH-doktorn inte tyckte att Nasonex/Rinexin skulle hjälpa kan bero på att du redan testat det i två veckor utan effekt, eller att läkaren hittat något annat vid sin undersökning/fått en annan uppfattning om problemet. Det är svårt att säga vad man kan göra åt ditt problem utan att veta vad läkarna såg på hörselundersökningar, tympanometri och inspektion av din trumhinna. Det är möjligt att du fått en sekretorisk mediaotit (SOM) med vätska i mellanörat som resttillstånd efter öroninflammationerna. Denna brukar läka ut själv efter ca 1-3 månader. Det finns ingen behandling som botar (men tryckutjämning kan mildra, Rinexin/Nasonex har ingen effekt).

Det har bara gått sex veckor sedan din öroninflammation så det är möjligt att ditt problem försvinner av sig självt inom kommande sex veckor. Jag föreslår att du har is i magen lite till och sedan går tillbaka till den ÖNH-läkare du fick mest förtroende för om du inte märker en förbättring. Då kan man behöva göra andra undersökningar för att hitta andra orsaker till dina besvär.

Hälsningar,
Lovisa
Svara