Användare

Lite råd kring relationsproblem

Jag är en kille i 40 årsåldern. Skulle vilja ha lite råd ang. relationsproblem.
Har varit tillsammans med min fru i ca 13 år, gifta största delen av tiden.
Vår relation har blivit sämre dom sista 5 åren. Efter barn så blev den ytterligare sämre.
Jag har fått höra att jag inte hjälper till med barnen hemma, tar viktiga beslut m.m. och visar uppskattning. Vi tog tag i det för ca 2 år sen men det blev inte mycket bättre och nu är det påväg ner igen riktigt.
Vi har inte närhet knappt. Jag upplever hennes som irriterad därför blir det inte att vi pratar djupt särskilt ofta.
När det spårar ur så anklagar hon mig för att inte bry mig om henne eller barnen tillräckligt. Jobbar en del men när jag är hemma försöker jag hjälpa till med mycket, dock blir det inte lika mycket som hon, som jobbar mindre.
Min fråga är, hur ska man göra för att gå vidare i förhållandet. Det känns som det är en vägg nästan som gör att det är svårt.
Hon tycker jag är känslokall, men jag försöker visa känslor men det räcker inte.
Hon vill att jag ska ta beslut om det mesta hemma, för hon känner att hon får göra det för mycket. Vet inte hur jag ska börja, så alla råd uppskattas.
 Svara

Svar: Lite råd kring relationsproblem

Hej antes60!

Kan känna igen mig, i mycket det du skriver.
Tog inte heller lika mycket ansvar, eller hjälpte till i hemmet.

Beställde mig för att gå till familjerådgivning, och snacka lite, för min del funkade det bra, skönt att få prata med någon åxå.

Vill inte påstå att det var det,som har gjort att vi idag har tre barn och varit tillsammans i 24 år,
Men det är en början.

Jag har en fru som är väldigt tålmodig.

Vill åxå tillägga att det sitter djupt på en del,
Svårt att förlåta det som varit, trots att man vill ändra på sig och göra så gott man kan.

Ett tips kan ju vara att,
förnya sina löften till varandra, "ny gifta" kan ju vara en fin start på er relation, fixa barnvakt m.m

Hoppas det löser sig för er.

Mvh lidköpings pappan.
Svara