Användare

Ingen bekräftelse

Jag och min man har varit ett par i 14 år och har 3 barn tillsammans. Det sista året har vi gått i parterapi för vår brist på bra kommunikation.
Vi har i alla år bråkat om småsaker och vi går om varandra i kommunikationen och det lyckas alltid trappas upp.
Han känner sig ofta attackerad, går då i försvar och slår tillbaka verbalt. Då blir det onödigt hårt och jag blir ledsen, sårad och arg över den hårda tonen.
Jag känner mig ofta ifrågasatt. Det är ofta jag som tar upp problem men jag blir sällan förstådd och bekräftad utan upplever att han bara slår ifrån sig allt jag säger.
Jag får allt sämre självförtroende och känner mig som en "gnälltant" som tar upp saker. Att jag bor på Venus och han på Mars.
Men mår allt sämre då mina känslor aldrig tas omhand eller blir bekräftade. Nu är han så känslokall att han inte bryr sig om ifall jag blir ledsen längre.
Hur får jag honom att förstå att jag behöver bli förstådd, lyssnad på?
Är det någon som har konkreta råd på hur man når ut till en man som vägrar lyssna utan bara försvara sig och därmed vrida allt man säger till något negativt?
Jag kommer att lämna honom snart för jag står inte ut med att hela tiden stånga mig blodig för rätten att bli bekräftad.

/ Jempa
 Svara
Användare

Svar: Ingen bekräftelse

Du förväntar dig säkert ett svar som stryker dig medhårs och tycker synd om dig. Här är mitt svar.

Du är hela orsaken till problemet. Du anklagar honom för att vara känslokall. Tacka f-n för det det, vem skulle inte bli det. Du undrar hur du skall få honom att lyssna. Det har han gjort i 14 år och fått mer än nog av ditt gnat, så i stället för att lyssna börjar han gäspa för att signalera. Stopp, inte nu igen.
Egoister anklagar alltid den andre som orsaken till deras problem. Vad är det som säger att han inte är den som förbereder att dra för att slippa det evinnerliga gnatet och det kan gå fortare än du anar. Då vet jag en som skulle reagera med ilska. Du.

Jag är säker på att nästa man i ditt liv, kommer du fortsätta med ditt gnat om bekräftelser, som får honom att dra redan efter en månad.

Och du. När du inom kort njuter av din nyvunna frihet, så lär du inte känna dig ett dugg mer bekräftad, utan obekräftad och ensam.
Som man bäddar får man ligga.
Lycka till.
Svara