Användare

Förvirrad över vad jag ska göra

Hej,

Har ett problem i min nuvarande relation som gör att jag mår mycket dåligt inombords då jag ej vet vad detta betyder och vad jag skall göra.

Har varit tillsammans med min flickvän i snart 7 år, vi träffades som väldigt unga(vi var båda 18 år) och har varit tillsammans sedan dess. Det har egentligen under dessa år varit som vilket annat sunt förhållande som helst, vi har haft våra ups and downs men överlag har det varit ett mycket bra förhållande med väldigt få dåliga stunder. Hon var min första och jag var hennes första.

Dock har det sedan november förra året varit en känsla inom mig som har gjort att jag har velat och har varit osäker på om det skall vara vi två för resten av våra liv. Jag har inte samma kärlek mot henne, och jag älskar inte henne på samma sätt känns det som. Har svårt att stå för kärleksförklaringar. På något sätt känns nästan alla känslor som bortblåsta. Jag har dock inte pratat med henne om detta då det känns som att det endast kan gå utför om jag skulle nämna detta till henne. Har istället låtit tiden gå ett tag för att se om detta endast var en personlig kris eller någon fas i mitt liv som kanske skulle gå över. Tyvärr har denna känsla dock endast intensifierats och har mått väldigt dåligt de senaste 2-3 veckorna då alla känslor jag hade har förvärrats.

Hon har egentligen alltid varit underbar och är en jättebra tjej som inte har något annat är 100%-ig kärlek mot mig. Hon pratar om mycket om framtiden med barn och giftermål. Det är inte heller det att jag känner att jag vill leva singellivet, att jag har tröttnat på att vara i ett förhållande. Tror i grund och botten att jag är en kille som trivs mer med att vara i förhållanden. Dessvärre känns detta inge bra från min sida längre och det känns som att jag inte kommer kunna vara med henne. Tyvärr vet jag ej vad det beror på, varför jag känner på detta sätt då hon som jag sa alltid varit underbar.

Jag undrar om någon varit i samma sits, och kan dela med sig av en del kloka råd/tips? Jag är väldigt kluven hur jag ska gå vidare när kärleken verkar tina bort från min sida. Tror dessutom att detta skulle ta väldigt hårt på henne då hon är i en fas i sitt liv där hon är redo att ta nästa steg(familj & giftermål etc.).. I och med detta blir jag väldigt ledsen när jag tänker på hur denna separation skulle påverka henne då jag inte tycker om att såra människor.

Det känns inte som att det är en fas i mitt liv som man kan få där känslorna blir lite kallare en period och en annan stund är de starkare. Det har jag upplevt och bearbetat.

Alla tips och råd skulle uppskattas då jag känner att jag inte kan slösa mer tid av både mitt liv eller hennes om det bästa skulle vara att göra slut. Har dock svårt att veta vad som är rätt val.

Alla tips och råd uppskattas. Någon som kanske varit i samma situation och hur löste ni detta?

Tack på förhand för alla svar!
 Svara
Användare

Svar: Förvirrad över vad jag ska göra

Hej!

Det är alltid jobbigt när man går med tankar som du har. Jag tycker att de flesta människors inställning och samhällets normer angående förhållande/äktenskap gör allt så svårt. Det enda alternativ som finns är: man älskar varandra och lever lyckligt tillsammans (helst hela livet, annars ses det som ett misslyckande) ELLER man älskar inte varandra längre och går skilda vägar. Men känslor förändras! Och människor förändras. Både du och din partner förändras, precis som era känslor. Jag har varit tillsammans med min man i 19 år. Vi har förstås också, precis som alla andra, gått igenom en massa faser och mina känslor för honom är inte de samma som de har varit. Jag är inte förälskad och kär på samma sätt som jag har varit genom åren. Däremot kan jag njuta av den fantastiskt djupa vänskap vi har, att vi känner varandra utan och innan, och ändå älskar varandra - men på ett annat sätt än tidigare.

Jag tror man måste försöka se utanför ramarna - det måste inte vara antingen eller. Som samhällets normer och reglerna för äktenskapet ser ut så är ju mångas skräck att man "låser sig" tillsammans med en partner för resten av livet och då blir det naturligtvis en otrolig press att man måste välja RÄTT.

Lösningen för oss har varit att vi tillåter oss själva och varandra att öppna upp för känslor för andra. (För de kommer, om de inte har gjort det redan.) :) Vi tillåter oss att bli lite småförälskade, att flirta lite, att bli nära vänner med andra av motsatta könet. Vi har även öppnat upp för sexuella relationer med andra, men då har vi gjort det tillsammans.

Det här kanske inte alls passar dig och din partner. Och du ska naturligtvis inte fortsätta med din partner med anledningen att du tycker synd om henne. Men känslor för henne finns antagligen fortfarande hos dig och på ett sätt känns det kanske tråkigt att "kasta bort" det ni har tillsammans?

Prata med henne måste du förstås! Oavsett vad du vill ska hända. Men fundera på vad du vill och hur du ska säga det. Att säga "jag älskar dig inte lika mycket längre" är antagligen ingen bra lösning, det har du ju redan räknat ut själv. Fundera i stället på vad du vill ska förändras för att ni ska kunna fortsätta tillsammans, och gör tydligt för henne att du vill att ni ska göra det tillsammans! Det kommer antagligen bli en skitjobbig period (om du inte har tur och det visar sig att hon går i samma tankar). Utveckling är skitjobbigt, men förhoppningsvis kommer det något bra av det.

Och du - slösa av era liv gör du bara så länge du går och grubblar utan att involvera din partner i dina tankar!

Lycka till!
Svara
Användare

Att inte vara nöjd med en tjej som tycks vara en drömtjej och vid 25 års ålder undra om ni kommer att vara ett par livet ut, är ingenting som en 25 åring borde fundera över. Det tär bara på förhållandet, helt i onödan. Även om du tror att ni blir ett par för livet kan det ta slut efter ett år. Sån är kärleken.

Kärleken är här och nu och efter 7 år har man fått ihop parametrarna så pass så man vet åt vilket håll det pekar.

De flesta förknippar kärlek med romantik och tillit, där sex är någonting man bara ger till den man älskar och är stolt över att inte "Kreti och Pleti" får dela partnern med andra.

Att tipsa om gruppsex tar jag som en förolämpning och bevisar att hennes lyckliga relation står och faller med utomstående sexpartners. Man kan ju undra var kärleken finns i hennes förhållande.

Håll så hårt du kan i din underbara tjej och bygg vidare på förhållandet som det inte finns några fel på, och sluta upp att grubbla på onödiga saker.
Att göra slut och hamna på "Dumpen" är ingen höjdare där du garanterat kommer att längta tillbaks till henne varje minut.

Kärleken är bäst.
Svara
Användare

Svar: Svar: Förvirrad över vad jag ska göra

Hej!

Det är alltid jobbigt när man går med tankar som du har. Jag tycker att de flesta människors inställning och samhällets normer angående förhållande/äktenskap gör allt så svårt. Det enda alternativ som finns är: man älskar varandra och lever lyckligt tillsammans (helst hela livet, annars ses det som ett misslyckande) ELLER man älskar inte varandra längre och går skilda vägar. Men känslor förändras! Och människor förändras. Både du och din partner förändras, precis som era känslor. Jag har varit tillsammans med min man i 19 år. Vi har förstås också, precis som alla andra, gått igenom en massa faser och mina känslor för honom är inte de samma som de har varit. Jag är inte förälskad och kär på samma sätt som jag har varit genom åren. Däremot kan jag njuta av den fantastiskt djupa vänskap vi har, att vi känner varandra utan och innan, och ändå älskar varandra - men på ett annat sätt än tidigare.

Jag tror man måste försöka se utanför ramarna - det måste inte vara antingen eller. Som samhällets normer och reglerna för äktenskapet ser ut så är ju mångas skräck att man "låser sig" tillsammans med en partner för resten av livet och då blir det naturligtvis en otrolig press att man måste välja RÄTT.

Lösningen för oss har varit att vi tillåter oss själva och varandra att öppna upp för känslor för andra. (För de kommer, om de inte har gjort det redan.) :) Vi tillåter oss att bli lite småförälskade, att flirta lite, att bli nära vänner med andra av motsatta könet. Vi har även öppnat upp för sexuella relationer med andra, men då har vi gjort det tillsammans.

Det här kanske inte alls passar dig och din partner. Och du ska naturligtvis inte fortsätta med din partner med anledningen att du tycker synd om henne. Men känslor för henne finns antagligen fortfarande hos dig och på ett sätt känns det kanske tråkigt att "kasta bort" det ni har tillsammans?

Prata med henne måste du förstås! Oavsett vad du vill ska hända. Men fundera på vad du vill och hur du ska säga det. Att säga "jag älskar dig inte lika mycket längre" är antagligen ingen bra lösning, det har du ju redan räknat ut själv. Fundera i stället på vad du vill ska förändras för att ni ska kunna fortsätta tillsammans, och gör tydligt för henne att du vill att ni ska göra det tillsammans! Det kommer antagligen bli en skitjobbig period (om du inte har tur och det visar sig att hon går i samma tankar). Utveckling är skitjobbigt, men förhoppningsvis kommer det något bra av det.

Och du - slösa av era liv gör du bara så länge du går och grubblar utan att involvera din partner i dina tankar!

Lycka till!
Hej,

Tack för ditt svar!

Ska försöka se till att prata med henne och se om en lösning kan nås. Måste bara samla lite mod för det, är lite rädd hur hon skall reagera. Är kanske lite feg när jag tänker sådär.

Samtidigt hoppas jag att det är som du säger att man kommer i dessa faser under en relation. Det som gjort mig rädd är att jag aldrig känt detta såhär starkt, vilket gjort att jag mått dåligt.

Tack för att du tog dig tid att svara!
Svara
Användare

Att inte vara nöjd med en tjej som tycks vara en drömtjej och vid 25 års ålder undra om ni kommer att vara ett par livet ut, är ingenting som en 25 åring borde fundera över. Det tär bara på förhållandet, helt i onödan. Även om du tror att ni blir ett par för livet kan det ta slut efter ett år. Sån är kärleken.

Kärleken är här och nu och efter 7 år har man fått ihop parametrarna så pass så man vet åt vilket håll det pekar.

De flesta förknippar kärlek med romantik och tillit, där sex är någonting man bara ger till den man älskar och är stolt över att inte "Kreti och Pleti" får dela partnern med andra.

Att tipsa om gruppsex tar jag som en förolämpning och bevisar att hennes lyckliga relation står och faller med utomstående sexpartners. Man kan ju undra var kärleken finns i hennes förhållande.

Håll så hårt du kan i din underbara tjej och bygg vidare på förhållandet som det inte finns några fel på, och sluta upp att grubbla på onödiga saker.
Att göra slut och hamna på "Dumpen" är ingen höjdare där du garanterat kommer att längta tillbaks till henne varje minut.

Kärleken är bäst.
Tack för ditt svar!

Jag håller absolut med dig. Kärlek är underbart. Och jag vill givetvis inte känna som jag gör. Konstigt nog har jag gjort det fastän hon har varit så bra som hon är. Vet ej varför all kärlek och attraktion har försvunnit fastän hon inte gjort några fel på det sättet. Får tänka på ditt råd och i synnerhet sista stycket. Tack!
Svara
Användare

En sak jag måste få sticka in med är kärlek går upp och ner jag levde men en man i 22år honom älskade jag mer än allt i världen sen hatade jag honom ville bara bort sen älskade jag honom sen ja det funkar lite så. Jag gick efter 22 år men att ge up så snabbt kan vara ett misstag var inte för snabb ni har ju bara sju år bakom er kanske är du i en fas av hat kärlek just nu. Var försiktig det gör förjäkla ont att sedan inse vad gjorde jag....... Bara ett tips andas och vänta några månader åtminstone om du orkar dvs
Svara
Användare

En sak jag måste få sticka in med är kärlek går upp och ner jag levde men en man i 22år honom älskade jag mer än allt i världen sen hatade jag honom ville bara bort sen älskade jag honom sen ja det funkar lite så. Jag gick efter 22 år men att ge up så snabbt kan vara ett misstag var inte för snabb ni har ju bara sju år bakom er kanske är du i en fas av hat kärlek just nu. Var försiktig det gör förjäkla ont att sedan inse vad gjorde jag....... Bara ett tips andas och vänta några månader åtminstone om du orkar dvs

Tack för ditt svar. Jag förstår även vad du menar, har haft små perioder där kärleken inte varit sig lik sedan kommer allt tillbaka. Denna gång är det dock annorlunda, inte direkt hat-kärlek som du skriver om utan mer bara att känslorna är borta. Har även väntat i 6-7 månader med detta men eftersom hon är så bra tjej etc. vill jag egentligen vänta mer på att det skall komma tillbaka men känns som att tiden är så pass dyrbar och hittills känner jag likadant. Hur länge ska man vänta innan man gör ett beslut även om man känner såhär hela tiden.
Svara