Användare

Pojkvän med psykisk ohälsa

Hej,

Min kille får ca 3-4 gånger per år vad vi kallar för en "svacka". Han tvivlar på allt under den perioden. Sitt jobb, sina känslor för mig och ja.. allt i allmänhet. Han är inte deppig på det sätt att han sitter hemma och är ledsen. Han sköter fortfarande sitt jobb (även om han inte tycker det är lika kul under dessa perioder) och umgås med vänner, så han stänger inte in sig och vill vara ensam.

Efter ett par veckor eller nån månad mår han mycket bättre och då finns heller inga tvivel på varken jobb eller oss. Det har förstås gjort vår relation väldigt svajig och ostadig. Nu hände det igen för ca 2 veckor sedan och jag känner att han måste få hjälp för att vi överhuvudtaget ska kunna vara tillsammans. Jag har själv funderat över vad problemet kan tänkas vara, om han kanske är bipolär eller liknande, men då jag ju själv inte är nån läkare är det svårt att veta.

Jag har lovat honom att försöka få fram lite info för att kunna få rätt hjälp. Problemet är att han själv inte vill vända sig till vårdcentralen då han inte har något förtroende för att de kommer kunna guida honom till rätt hjälp.

Är det någon som känner igen detta och har något hum om var han borde söka sig i första hand?
Min plan är att försöka övertala honom till att gå till vårdcentralen, men alla tips är välkomna!

Stort tack på förhand!
 Svara