Användare

Känns som jag har allt

Ibland när jag har tråkigt brukar jag gå in och googla lite psykiska sjukdomar och symptom när jag har "värre dagar". Har tidigare lidit av svåra panikångest attacker och har haft depressioner och allmän ångest och stress lite då och då... Inga konstigheter för mig längre.

Jag känner mig ständigt arg, ledsen, frustrerad, vilsen. orolig, rädd, omotiverad, lat, men ändå "motiverad" varje dag. Alltså svårt att förklara jag vill göra så mycket i livet men gör ändå ingenting känns det som.

Tror jag typ har ätstörningar eftersom jag hets ätit i 2 år och spyr minst en gång i veckan (minst) om inte mer. Har gjort det i två år sen så har jag "svält" mig själv i snart 1 år typ. Det växlar. Svälter, äter, svälter, äter. Ganska tröttsamt. Mina vänner "vet" lite men kanske inte hur mycket det egentligen är. Hatar allmänt människor och gillar inte ögonkontakt. isolerar mig lätt. Dricker alkohol väldigt ofta och det är det ända som jag mår bra av i slut ändan. Testat lite droger förut också. Vet inte om jag har alkohol problem. Började dricka vid 14 års ålder och har verkligen fastnat för det. Jag smälter in med alla mina vänner eftersom dom flesta gillar att festa men jag vet att drog och alkoholproblem går i släkten.

Har ADHD och dyskalkyli också. Vet inte vad jag ska göra längre. Under "värre" dagar kan jag sitta i soffan dag ut och dag in och titta på TV och bara äta TONVIS. Spyr, och gör samma sak om igen. Somnar i soffan osv. Kan göra så hur länge som helst reser mig aldrig upp om jag inte ska på toa. Duschar ingenting. Kan skippa duscha en vecka.

Vet inte vad jag har för fel för jag har fan allt och lite till och vet inte hur jag ska börja ta tag i allt. Är jag manodepressiv? Det stämmer in på mig väldigt mycket. Vill INTE söka hjälp för vill INTE att folk börjar trycka i mig massa mat eller få massa medicin o scheman osv... är 18 år så orkar inte heller spendera min ungdom på massa sjukhus. vill bara veta om någon kan relatera eller kanske vet vad för slags dianos jag kan ha?? alltså jag gör ju allt fel. orkar inte skriva så noggrant eftersom det skulle bli en bok! Tack
 Svara
Användare

Svar: Känns som jag har allt

Hej,

du känner å ena sidan att du har möjlighet för att göra allt, men att du inte gör någonting. Det är en viktig självinsikt. Det är ett glapp mellan det du önskar att du gjorde, eller det du kunde göra i teorin, och så det du gör. Du lägger enormt mycket tid på att tänka på- och handla i förhållande till mat. Att äta mat och att få ut den igen. Det tröstar och lindrar en stund, skapar mål och mening och riktning. Det förstår jag. Jag skulle, liksom du själv, önska något mer för dig än det, och det finns annat som väntar på dig. Jag respekterar helt och hållet din önskan om att inte söka hjälp men vill samtidigt säga att jag inte tror du skulle ångra om du gjorde det. När du är 18 är det, vad jag vet, ingen som kan tvinga dig att göra något som helst, varken äta mat eller något annat. Det man kan hjälpa dig med däremot är att lyssna, du kan få berätta om allt det du gör mot dig själv som du inte tycker om, istället för att berätta pm utvalda delar, du kan få hjälp med att skapa struktur över dagen, träffa andra som lever liknande liv. Nästan bara bra saker. Och du kan själv säga stopp när du inte vill mer, du kan ta det du behöver och lämna resten.
Svara