Användare

Jag har Borderline. Hur klarar ni med samma diagnos att leva i förhållanden?

Nyligen diagnostiserad med Borderline. Har alltid haft svårt att leva med någon. Stormigt och tröttsamt för dem som levt med mig. Hur lyckas ni leva i förhållanden under längre tid? Tar gärna emot tips och råd hur ni gör.

Mvh Zengrodan.
 Svara

Svar: Jag har Borderline. Hur klarar ni med samma diagnos att leva i förhållanden?

Att gå i DBT är ett jättebra sätt att lära sig hantera impulser och känslostormar m.m vilket gör att man blir en lättare person att leva med.

Sedan är det nog väldigt viktigt att din kommande partner blir medveten om din diagnos och hur den fungerar. Så att hen kan få mer förståelse i det som sker.... Lycka till!
Svara
Användare

Svar: Jag har Borderline. Hur klarar ni med samma diagnos att leva i förhållanden?

Hej jag har samma problem.. For stormigt .. skit trottsamt . Min pojkvan alskar mig verkligen sa han haller ut fastan det forgor oss .. blivit lite battre sen jag borjade prata med en psykolog . Och efter att ha fatt reda pa att jag har borderline.

Prata med nagon och vi kan prata har ocksa tillsammans .
Gick precis med i ett forum. Kannt mig sa ensam.
Svara
mnp
Användare

Jag har också borderline, och är i ett förhållande. Det är tröttsamt, jag är alltid så svartsjuk att det förgör mig. Eller så är jag helt avstängd och elak.. Det känns bara som att jag förstör den personens liv, och att jag egentligen vet att alla i min närhet skulle ha ett bättre,rikare och roligare liv utan mig.
Finns det något annat forum för borderline, jag hittar bara en massa för anhöriga.
Jag klarar inte av att ha relationer överhuvudtaget förtillfället, och folk bryter med mig för att de inte orkar. Snälla finns det någon som förstår?
Svara

Jag diagnostiseras för tillfället.. har någon av er någonsin känt att ens partners vänner försöker få hen att vara otrogen?
Har fått så sjukt mycket vredesutbrott pga den extrema avundsjuka jag har
Svara
Användare

Aktivera förnuftet, lita inte på era känslor i så stor utsträckning - eftersom de skiftar så starkt och ofta. Är det rimligt att din pojkvän är otrogen? Är det förnuftigt att göra slut över en skitsak? Om du frågade en god vän, vad skulle hen säga om din situation? Öva på att mentalisera i vardagssituationer, försök hitta så många infallsvinklar som möjligt på olika problem/händelser/fenomen. Framför allt: Du har borderline så förmodligen ligger en stor del av problematiken i ditt kaotiska känsloliv, inte att din kille träffat polare över helgen. Skriv snälla och förnuftiga meddelanden till dig själv när det inte stormar, gör första hjälpen-listor över sådant du kan göra i kris som INTE är självdestruktivt; laga en avancerad maträtt, sätta på en bra låt och dansa, spela dataspel, spring i skogen, yoga - gör något som bryter av helt från kaoset! Med självinsikt kommer läkning, var snäll och kärleksfull mot både dig själv och andra. Det är inte ditt fel att du har en diagnos, du förtjänar att må bra som precis alla andra - vad är alternativet? Nej, döden är inget alternativ. Livet är det enda! /30 år och fick diagnosen för 6 månader sedan
Svara
Användare

Jag har själv diagnosen och lever i ett förhållande sedan 10 år tillbaka. Jag är inte svartsjuk alls, men har som de flesta andra med diagnosen nära till mina känslor och visst har det varit tuffa perioder, men alla förhållanden har det. Jag har gått i DBT, MBT och KBT och känner att jag har fått bra verktyg därifrån. Men det viktigaste jag lärt mig är att jag inte är min diagnos och att min och min sambos relation är som vilken annan relation som helst, med upp och nedgångar. Vi kanske har det tuffare än vissa andra och vissa andra kanske har det tuffare än oss.
Svara
Användare

Svar: Svar: Jag har Borderline. Hur klarar ni med samma diagnos att leva i förhållanden?

bli INTE självisk tänk om andra Linn123
Svara
Användare

Att gå i individuell- och grupp DBT har verkligen hjälp mig. Där får man redskap för att kunna hantera sina känslor. Även viktigt att ta med sin partner i sina tankegångar, först då har jag upplevt en större förståelse. De är ju (tyvärr) inga tankeläsare :)
Varma kramar //Veronica
Svara