Användare

Igenkänning på detta?!?

Jag har i flera års tid (sedan tonåren, idag i 30-årsåldern) haft besvär med återkommande depressioner som behandlats med lättare antidepressiva läkemedel. Dock har jag aldrig tagit tabletterna mer än 1,5 år i sträck, om ens det. Utan slutat när det känts bra. Idiotiskt jag vet.

Utöver depressioner har jag haft perioder med ångest, särskilt i stora folksamlingar men även när jag varit ensam. Ologiska rädslor som t ex att min sambo övergett mig för att jag inte kunde nå honom på mobilen fast jag vetat att den gått sönder (överkörd på jobbet), att folk inte vill vara med mig för att vi inte hörs/ ses på ett tag (fast jag t ex vet att de har fullt upp med jobb och familj precis som jag själv har).

Känslomässigt kan jag i perioder bli väldigt taggig/ arg mot t ex sambon och sonen (8-åring), dessa perioder kan vara från timmar till dagar. Det är som jag själv inte kan vända humöret och tålamodet till ett bättre läge. Den enda jag har tålamod och ork med är dottern (1-åring).

Jag kan även få ologiska vredesutbrott som inte står i relation till det som utlöst min ilska. I regel är sambon den som mest får skit. Han kan få ta såå mycket skit. Känns hemskt för han är en bra kille (till skillnad från min så kallade urtyp). Samtidigt kan jag t ex på arbetet ha svår att fräsa ifrån om jag blir arg eller irriterad utan hålla det inom mig. Och att bli skälld på är enormt förnedrande för mig, jag kan inte med sånt. Blir då ofta arg men gråter och blir inte tagen på allvar för min ilska. Jag flyr då hellre än stannar vilket skapar svårigheter i att lösa problemet.

I min vardag kan jag skifta enormt mycket från att vara ordningsam, hålla rutiner, sköta hushåll och hålla vettig kosthållning till att bli orkeslös, inte bry mig om kost och ha svårt att få så mycket gjort även om jag vet att jag behöver. Kan hålla mig hemma i flera dagar utan att ens gå ut på vår egna tomt.

Och maten är ju ett eget kapitel, från total aptitlöshet till att äta som tröst, straff, sysselsättning, döva känslor, belöna etc..

Känner att jag måste få en balans men jag klarar inte att själv få till det. Behöver väl söka hjälp på något vis men vårdcentralen har mest olika läkare allt jämnt..

Råd, tips?!?! :???:
 Svara
Användare

Svar: Igenkänning på detta?!?

Jag känner igen mig :( jag ska få göra en utredning då man misstänker bipolär typ 2 på mig. Jag har det snarlikt som du har det.
Svara
Användare

Jag begärde på vc att få komma till bedömningsmottagningen och affektiva mottagningen. Väntade 3 månader och nu har jag äntligen fått plats där. Dock kan utredningen låta sig vänta på pga personalbrist, men behandlin jag har iaf en riktigt psykolog att gå till under tiden.
Svara
Användare

Hej! Hoppas att du har fått klarhet i din fråga, men måste bara säga att jag känner igen mig på pricken. Har själv ADHD och Bipolär typ 2. Kanske kan vara nåt att kolla upp?
Svara