Hur hjälper jag min vän som har panik

Hej jag undrar över hur hjälper jag min bästa vän som har panikångers?
 Svara

Svar: Hur hjälper jag min vän som har panik

vad ska jag göra?
Svara

Svar: Svar: Hur hjälper jag min vän som har panik

vad ska jag göra?
Hej jag undar över hur jag kan hjälpa henne?
Svara

Svar: Svar: Svar: Hur hjälper jag min vän som har panik

vad ska jag göra?
Hej jag undar över hur jag kan hjälpa henne?
Svara
Användare

Hej Eva.
Det finns inte så mycket mer man kan göra mer än att vänta ut det.
Men tips från mig som lider av det är att dra uppmärksamheten till något annat.
Mobilspel brukar funka för mig, något spel där man måste koncentrera sig hela tiden.
Om hon är rädd att hon kommer dö så är det bara att fråga henne om hon känner igen sig av symptomen:
andnöd, yrsel, hög puls, hjärtklappning, skakningar, svettningar, illamående, kvävningskänslor, overklighetskänslor, smärtor i bröstet samt stickningar/domningar i händer och fötter.

Bara av att titta på dom och inse att man kan bocka för samtliga brukar ge en ro i min kropp då panikångest inte är farligt men en extremt obekväm känsla.

Jag vet inte om din kompis äter medicin när hon får det och tipset om hon vill bli bättre på lång sikt är att INTE äta medicin. Efter några gånger blir attackerna lite mildare och lite kortare tills dess att dom är väldigt hanterbara. Det är där jag är idag. Dock har jag ALLTID med mig medicin "if the shit hits the fan" men det är mest som en trygghet.
Svara
Användare

Jag kämpar också med panikångest och kan rekommendera dig att tipsa din vän om appen Headspace som erbjuder daglig meditation med olika inriktningar. Man kan välja program, t ex "Anxiety" som ger en övning om dagen. Det finns även singelmeditationer som man kan lyssna på vid behov och när man har det som värst. Det har hjälpt mig otroligt mycket.
Svara