Användare

Bipolär typ 2

Jag är 23 år och när jag var 20 så fick jag diagnosen borderline. Efter år av återkommande depressioner och perioder av hypomani har jag nu i tisdags även fått diagnosen bipolär typ 2. Jag förstår att detta antagligen är rätt diagnos, men just nu så brottas jag med en känsla av att inte vilja acceptera att jag har den här sjukdomen. Det kanske är för att jag aldrig har tänkt att jag skulle ha någon annan diagnos än borderline, eller för att den är livslång eller kanske för att jag fortfarande vet så lite om den, eller kanske någon blandning... Någon som känner igen sig i en sådan känsla av "förnekelse" av sjukdomen? Ni som har haft diagnosen längre, har ni några tips eller något som kan göra det lättare?
 Svara
Användare

Svar: Bipolär typ 2

Hej
Jag fick diagnos Borderline när jag var 21 år och strax därefter även Bipolär II. Idag är jag 26 år.

Mitt tips till dig är att ta emot all hjälp du kan, även om du försöker förneka sjukdomen. Tacka ja till terapi, medicinering osv tills du hittar det som passar dig. Ibland prickar det rätt på första försöket och ibland tar det tid. Ge inte upp! Det kommer vara jobbigt, för det är en påfrestande diagnos, men ju mer du accepterar och omfamnar diagnosen desto enklare blir det. Ha tålamod!
Svara