Användare

Bipolär sjukdom av något slag?

Hej, jag är en kille på 28 år.

Innan jag börjar förklara mina symtom ska jag säga att min mamma lider av manodepressivitet, ja, någon form av bipolär sjukdom. Vet ej vilken typ. Har i alla fall läst att det kan vara ärftligt. Även min morfar hade någon liknande fast mycket mildare variant (vad jag har hört).

Som det är just nu, så har jag väldiga sömnproblem och är skakig. Det liksom kryper i armarna på mig, så jag kan inte slappna av. Jag är inte stressad inför någonting alls, inget jag behöver få gjort eller som jag grubblar över.

Jag är en mycket aktiv person, gillar att träna och ha projekt att göra, nästan till överdrift skulle nog många tycka. När jag däremot inte har saker att göra under några dagar blir jag till slut mycket rastlös och irriterad på saker, och då börjar det krypa i mig.

Jag har dock svårt att slutföra saker, jag tröttnar lätt i slutändan på det jag gör fastän det inte är färdigställt. Det känns liksom lönlöst att hålla på till slut, vet ej varför. Och jag blir sällan nöjd med det jag gör.

En annan sak, som min hjärna vill få mig att tro, är att jag är tillsammans med fel tjej. Dett har inträffat två gånger tidigare, och denna känsla har alltid kommit efter cirka 1,5-2 år in i förhållandet. Så känns det även nu, efter snart 2 år. I mina tidigare förhållanden har jag inte stått ut med detta och därför gjort slut. Har även läst om att man kan ha lätt för att bli tillsammans med "fel" partner om har en viss typ av bipolär sjukdom (nummer IV?). Ofta känns det som att jag kunnat vara tillsammans med vem som helst fastän jag redan har ett förhållande, och detta får mig att känna mig låst. Jag kan bli avundsjuk på andra par, som ser ut att ha det bra, fastän jag inte borde det. För min flickvän är både snygg, attraktiv och gudomligt snäll. Allt man kan tänka sig.

Jag har lätt för att sluta bry mig om saker till slut när känslorna går över styr, att jag då kanske slösar mer pengar, inte tar ut någon egen tid bara för mig själv, osv. Men inga direkt iögonfallande symtom. Andra människor skulle nog ändå inte uppfatta mig som sjuk på det sättet, snarare trött och lite nere kanske.

Jag tycker att många av de symtom som kan förknippas med bipolära sjukdomar även stämmer överens på mig, men vissa kanske på ett litet mildare sätt. Jag har prövat antidepressiva tabletter under en kortare tid, vilka jag mådde bra av. Mitt humör och min sinnesstämning blev helt stabil. Hade nästan svårt för att kunna vara arg eller överlycklig. Det var stabilt helt enkelt. Men just under denna period kände jag mig ändå inte så "sjuk", så jag slutade med dem ganska tvärt.

Mitt stora problem just nu är som sagt sömnen, och jag kan inte sätta fingret på varför jag sover så dåligt. Är det någon som har erfarenhet av detta och kanske vet vad jag lider av? Kan man testa sig för detta hos läkare eller psykoterapeut? De här symtomen har jag inte jämt, utan de går i perioder.

Jag skulle nog kunna komma på mycket mer att skriva, men nöjer mig för stunden. Tack på förhand.
 Svara
Användare

Svar: Bipolär sjukdom av något slag?

Hej,
jag kände igen mig i så mycket av de du skrev, o har aldrig fått nån diagnos, men börja tänka att jag kanske har nån variant av det här eftersom min mormor har det (kanske även mamma) o jag har samma problem med förhållanden, helt sjukt... visste inte att de va en grej.... sömnproblem hade jag i barndomen och för tre år sen, men de var nog stress över jobbet, lyssnade på avslappningsövningar o sånt, hjälpte sådär, nu har jag inte så mycket sömnproblem eftersom jag inte jobbar så mycket för tillf, men får de lätt av stress, eller om jag ligger o tänker på alla 1000 idéer.

så jag har inget direkt svar ang. sömnproblem, gå i terapi antar jag för att reda ut va de handlar om, testa för o se vad som funkar, jag har testat gruppterapi och hypnosterapi, hjälpte endel tror jag, men har inte fortsatt me de. jag tror på att gå i en terapi som försöker lösa problemet bakom, inte bara ger tabletter. lycka till.
Svara