Bipolär II + borderline, jobb och relationer i framtiden?

Hej,

jag är 29 år och har bipolär sjukdom typ 2 som jag har behövt inneliggande vård för x flera, kombinerad läkemedelsbehandling, ECT mm. Nu vill psykiatrin även utreda mig för borderline och sannolikt uppfyller jag kriterierna också för detta. Det här har utlöst någon sorts kris hos mig och jag mår väldigt dåligt. Jag har varit sjukskriven i ett år och känner mig väldigt osäker på min framtid. Jag utbildade mig till mitt drömyrke som kräver ett stort ansvar, och jag är nu rädd att jag inte kommer klara av det.
Jag är inställd på att behöva jobba deltid, men kanske måste jag byta inriktning. Jag är utbildad till att jobba med och hjälpa människor, och andra verkar insinuera att jag kanske inte kommer orka med/ klara av det. :-( Det sårar mig väldigt mycket.

Jag är i nuläget väldigt ensam och jag är rädd för att inte kunna ha några bra relationer i framtiden. Jag vågar knappt försöka träffa människor efter det här beskedet och har tappat framtidshopp :-( Jag drömmer om en långvarig kärleksrelation, men känner stor misstro till det nu. :-(

Jag undrar om det finns någon med samma diagnoser som vill dela med sig av hur livet ser ut för er vad gäller jobb och relationer. Jag antar att symtombilden kan skilja sig (kanske väldigt) mycket från person till person, men jag hade ändå velat höra:
Kan ni jobba med det ni vill? Om ni jobbar, hur mycket orkar ni jobba? Har ni jobb där ni orkar bemöta och ta hand om andra människor, eller är det för jobbigt? Har ni bra och stabila relationer? Har ni långvariga kärleksrelationer? Hur mycket hjälp behöver ni från vården?

Min behandlare är på semester och jag känner en stor oro över allt det här :-( :-(
Tacksam för all hjälp <3 /A
 Svara
Användare

Svar: Bipolär II + borderline, jobb och relationer i framtiden?

Hej,