Användare

20-års presenten - du har borderline

Hej!
För knappt en vecka sedan fick jag diagnosen borderline och det kom verkligen inte som en chock. Jag kommer börja en liknade behandling som DBT men kommer gå på "rehab" då jag inte lider av självskadebeteende. Enda sedan jag fick diagnosen så har jag varit väldigt glad men jag är samtidigt rädd för att bli "sjukare" av att ha diagnosen. Ni som har fått borderline, hade ni också sådana känslor i början eller är det bara jag? Notera ännu en gång, jag är otroligt tacksam över att ha fått diagnosen då jag själv förstår mig mer än vad jag gjorde innan. Men som sagt, jag är rädd och jag vill inte ha diagnosen längre.
När slutar det att vara jobbigt? Blir man frisk?
Frågorna är oändliga...
 Svara
Användare

Svar: 20-års presenten - du har borderline

Jag hoppas det kommer som ett glatt besked att Borderline är något man kan friskförklaras ifrån. Det har jag blivit.
Med tanke på din ålder, att du är såpass ung, så finns det goda chanser till att du blir fri från diagnosen.

Lycka till!
Svara
Användare

Svar: 20-års presenten - du har borderline

Borderline blir ofta bättre med tiden. Symptomen lindras när man blir äldre. Psykiatrin är ung och diagnoser lämnar tyvärr en del att önska. Jag har flera diagnoser (bland annat Borderline) men känner inte att någon av dem definierar mig. Visst kan det kännas lättande med en förklaring, men du är inte din diagnos. Jag tror inte att det lönar sig att sjukdomsförklara alla delar av sin personlighet, utan tror på att arbeta mot att förstå sig själv och visa ömhet inför sina egna reaktioner, även de icke önskvärda. Jag är själv av uppfattnigen att de symptom som har gett mig diagnoser är fullständigt normala och förståeliga med hänsyn till mina livserfarenheter och hur jag har hanterat dem.
Svara