Användare

Barnbok med flicka som har tourettes.

Hej!

Jag skriver en barnbok där en av karaktärerna har tourettes. Karaktären är en 11 årig flicka. Vi kan kalla henne Sara.

Jag undrar om det är ok att skoja om tourettes? Jag detaljerar lite längre ner hur jag skulle skriva sådana situationer.

Det finns en annan 11 årig flicka i boken som har NPF. Den flickan delar mina egna diagnoser. Vi kan kalla henne Pia.

I boken framkallar Pias NPF ibland situationer som uppfattas som roliga, men det här känner jag är ok eftersom det är mina diagnoser jag skämtar om.

När det gäller båda flickorna så skulle jag givetvis inte skriva på ett sätt så att personer skrattar ÅT dom när dom själva inte ser det roliga.

-Skämten handlar om situationer där hon direkt ser vad som är roligt och skrattar med.

-Eller situationer där personerna vet att hon kommer se det roliga.

-Eller när dom som skrattar har ett personligt förhållande till henne och vet att hon inte kommer ta illa upp.

-Dom som skrattar är endast personer som har ett nära förhållande till henne.

Är det ok för mig att skriva om Saras tourettes på det viset? Hennes tourettes kommer givetvis inte bara vara rolig.

Hon kommer INTE skrivas som en "comedy sidekick"! Det kommer vara kanske 1-3 situationer i boken där Saras tourettes framkallar skratt.

Vad säger ni som har tourettes? Är det här ok för mig att göra?

Var hårda! Är jag helt ute och cyklar här vill jag veta det.

Tack på förhand!
 Svara

Svar: Barnbok med flicka som har tourettes.

Jättesvårt att säga, olika personer har olika relationer till sin tourettes. Vissa har en ganska avslappnad syn på sin tourettes, medan andra, som jag, har ganska svårt när den ens uppmärksammas och inte minst skrattas åt.

Om du skriver på ett sätt där du uppmuntrar eller bjuder in till att skratta åt det lite villkorslöst så tycker jag att du är påväg åt fel håll. Å andra sidan om du istället tydligt visar att flickan i boken är OK med skratten i alla situationer så har jag inte några större personliga problem med det.

En fråga har jag dock: Hur yttrar sig flickans tourettes i boken? Är det den stereotypiska, nästa nidaktiga bilden av tourettes där folk går och skriker svordomar i olämpliga situationer?

Lycka till
Svara