Användare

IBD?

Hej!

Jag har haft magproblem i 15 år och fick diagnosen IBS. För ungefär 1½ år sedan förändrades symtomen till att jag fick lätt feber, förhöjt crp, sår i munnen, hudutslag, trötthet, mycket slem i avföringen och ont i magen mm. När jag fick dessa skov mådde jag mycket dåligt och gick till min vårdcentral som än en gång avfärdade det som IBS. Eftersom jag själv är distriktssköterska håller jag inte med om att detta "bara" är IBS.

Gjorde en rektoskopi i veckan där man kunde se att tarmen var röd och att jag har mycket med slem. Skrevs då en remiss till mag -och tarmmott.
Dessa symtom påminner mer om en IBD än IBS, eller vad säger ni?
 Svara
Användare

Svar: IBD?

Jag ha haft ucrös sedan diagnos då jag var 27 eller 28. Idag är jag över 50. Dina symtom låter som dom jag hade då. Efter att jag slutade med laktos, gluten och så mycke snabba kolhydrater som möjligt har jag blivit bättre. Svamp processen i magen tror jag inte heller är så bra för mig, det jag säger är att jag är försiktig med just svamp, soja och mat som jäser i magen. Rött kött och liknande tog jag också bort tills jag blev symtomfri. Sedan ca 10 år har jag klarat mig utan symtom. Någon gång då jag slarvat har jag fått återfall, vid mitt sista besök hos doktor fick jag mediciner som innehöll laktos. När jag påpekade detta för doktorn svarade han att samband inte var bevisat att man blir bättre av specialkost. Detta har han säkert rätt i men jag tänker att företag som säljer mediciner heller inte har anledning att forska i detta. Vad mat har för påverkan på kroppen vid respektive magsjukdom. Dom tjänar inga pengar på att bevisa motsatsen heller. Därför fortsätter jag att utesluta gluten, laktos. När jag äter borta eller på restaurang säger jag att jag är gluten och laktos intolerant. Jag är helt övertygad om att det är därför jag njuter av ett symtomfritt liv trots ulcerös.
Svara