Användare

Orkeslös, olycklig, självmedicinering mm ADHD

Hej!
Det är första gången jag skriver här. Jag är 38 år och nästan klar med min adhd-utredning som jag började i januari. Dom säger att jag är ett solklart fall men ändå tvivlar jag många gånger och tänker i stället att jag nog ändå bara är korkad eller nåt. Jag har självmedicinerat under ca 20 år med alkohol och amfetamin för att känna mej okej inombords och orka me mej själv, men slutade med allt i december 2016 eftersom saker och ting höll på att balla ut rejält. Nu mår jag mest skit hela tiden och orkar knappt umgås med nån, fixa saker i hemmet, planera, göra roliga saker med mina barn etc. Känner mej likgiltig och omotiverad, aldrig riktigt glad, orolig och rastlös, nästan alltid trött etc. Ibland håller jag på att bli helt galen på mej själv och känner att jag inte vill vara med längre. Nu hoppas jag på att medicin ska hjälpa till att göra saker å ting lite lättare men negativt lagd som jag är så tänker jag ju att det nog ändå inte kommer bli bättre. Nu skev jag bara på en massa men kanske finns nån annan därute som känner liknande som jag? Ha det fint!
 Svara
Användare

Svar: Orkeslös, olycklig, självmedicinering mm ADHD

Hej Love! Har läst ditt inlägg och först vill jag säga "Starkt jobbat att gå ur missbruket och du är inte dum". Jag är i vuxen ålder utredd och diagnostiserad med ADD. Jag känner igen mig i mycket som du beskriver, trötthet, orkeslös och svårt att umgås med andra. Det är samma utredning för ADHD och ADD, men helt olika diagnoser, man kan även ha blandade diagnoser i varandra. Jag har problem med ljud och rörelse omkring mig hela tiden och mår ofta väldigt dåligt och känner mig ledsen. Jag tar antidepressivt sedan 1998 och Concerta för koncentration sedan c:a 2 år tillbaka. Hjälper lite men inte helt, får jobba stenhårt med mig själv hela tiden. Önskar dig lycka till i utredningen och hoppas du får den hjälp du behöver. Kramar från Tina med ADD!
Svara