Användare

Svar: Läckande klaff

Hej
Vad har du ungefärligen för puls när hjärtat galloperar ?
 Svara
Användare

Hej igen.

"Vad har du ungefärligen för puls när hjärtat galloperar"

Ja du. Det har jag ingen som helt aning om. Jag var på Odenplan när allt startade och nu 5 timmar senare så är allt tillbaks till normalläge.

Min gissning är den att pulsen går i samma takt som hjärtat, det borde stämma eftersom jag känner inte av att hjärtat går snabbt, ej heller att pulsen går snabbt, sedan en timme.
Igår när systern kollade mig säger hon att min puls var perfekt. Jag tyckte hon sa 175/55.
Hoppas det går bra för dig.
Svara
Användare

Normal vilopuls brukar vara mellan 60 - 80 per minut.

Dina värden låter lite märkliga. Kan de vara blodtrysksvärden ?
Konstiga även då. Mina är ca 130 / 80 om jag minns rätt.

MIN VILOPULS LIGGER PÅ 120 FÖR SJÄTTE MÅNADEN I RAD.
Jag är orolig för den.

Önskar en fin helg.
Svara
Användare

Hej igen. Det var som jag misstänkte fel. Att systern berättade om någonting som var 170/ det var tydligen någonting annat. Det hon inte använde var en klämma runt fingret som alla andra använt. Sedan satt hon en manschett runt överarmen och sedan tog hon 4 rör blod sen fick jag gå hem.

Förmodligen är mina tryck/pulsvärden bra eftersom ingen klagat över dom.
Skönt att veta att jag inte är ensam om att minnas rätt. Välkommen till klubben.
Fortsättning följer.
Svara
Användare

Hej
Pulsen kvar på ca 120.
Om ett par veckor skall jag in för montering av elektroder så att jag kan "genomgå" ett två-dygns EKG.
Vi får väl se vad som sedan kan ske.

Trevlig Midsommarhelg
Svara
Användare

Svar: Svar: Läckande klaff

Hej
Pulsen kvar på ca 120.
Om ett par veckor skall jag in för montering av elektroder så att jag kan "genomgå" ett två-dygns EKG.
Vi får väl se vad som sedan kan ske.

Trevlig Midsommarhelg
Tack detsamma. Fick du nubbe till sillen.

Att dom skall sätta på dig en Hem-EKG är för att kolla hjärtat under en längre tid, visar på att dom håller koll på dig. Två dygn fick jag ha min.

Jag läste i en tidningsartikel att det är dyrt att dö. Jag löste problemet genom att köpa en spade som när jag ligger på mitt yttersta tar med mig och lägger mig på gräsmattan på St:Görans kyrka 300 meter från där jag bor med en lapp fastklistrad på spaden. Gräv ner mig här så jag slipper ligga här och skräpa. Billigt och bra.
Vi hörs.
Svara
Användare

Hej
48 timmars EKG visade en variation på 100 - 162 slag per minut.
Nu vill tydligen Doctorn sätta en något som heter CORDARONE FÖR ATT SÄNKA AKTIVITETEN.
Det är väl OK, men BIVERKNINGARNA VERKAR VARA MÅNGA.
Pust det är inte lätt att få till det så att det blir bra.

Man får bara hoppas .............
/H
Svara
Användare

Hej
48 timmars EKG visade en variation på 100 - 162 slag per minut.
Nu vill tydligen Doctorn sätta en något som heter CORDARONE FÖR ATT SÄNKA AKTIVITETEN.
Det är väl OK, men BIVERKNINGARNA VERKAR VARA MÅNGA.
Pust det är inte lätt att få till det så att det blir bra.

Man får bara hoppas .............
/H
Så länge dom gör saker med dig visar på att dom engagerar sig. När du märker av biverkningarna, kräv att du får annan medicin.

Jag blir fortfarande inte klok på detta med pulsen. Sista ekg som husläkaren tog visade på att mitt hjärta gick väldigt fort som krävde remiss till Heart Center där jag nu fått tid i slutet av augusti. EKG skall sitta på kroppen i fem dygn.
Jag har alltså gått hela sommaren med hjärta som går för fort.
Jag känner varken av att hjärtat slår, eller någon puls i fingerspetsarna när jag lägger dem på insidan av handledens blodådror. Märkligt.
Vi får leva på hoppet.
Svara
Användare

För min del så känner jag pulsen enklast / bäst om jag lägger vänster hand / fingrarna på högra delen av halsen i närheten av nyckelbenet. Man får treva sig fram lite för att hitta rätt. Därefter är det busenkelt.
Annars finns det väl pulsräknare / blodtrycksmätare att spänna fast på armen, men de kanske är mest på låtsas ?
Lycka till
/H
Svara
Användare

För min del så känner jag pulsen enklast / bäst om jag lägger vänster hand / fingrarna på högra delen av halsen i närheten av nyckelbenet. Man får treva sig fram lite för att hitta rätt. Därefter är det busenkelt.
Annars finns det väl pulsräknare / blodtrycksmätare att spänna fast på armen, men de kanske är mest på låtsas ?
Lycka till
/H
Du säger att man får treva sig fram innan man känner av pulsen i halspulsådern. Jag trevade i minst en minut men några pulsslag i fingrarna kände jag inte. Man brukar också se pulsslagen i ådern som går från armvecket ner till handleden, men där är det också stopp.

Att hjärtrytm och puls är olika saker är svårt för mig att förstå. Det borde ha med varandra att göra. Om hjärtat stannar, finns ingen puls. Alltså är pulsslagen i ådrorna en förlängning
på hjärtats pumpfunktion vars pumpslag känns som puls i ådrorna.

Kanske dags att ringa begravningsbyrån.
Svara