Användare

Stroke

För 2 år sen opererades min klaff till en mekanisk mitralisklaff. Började äta waran. Målvärdet skulle ligga på 2.0-3.0. För två veckor sen åkte jag på en stroke. Pk värdet låg på 2.1 på senaste kontrollen och hade sjunkigt en aning på dom senaste kontrollerna.
Fått veta av intermedicin att min stroke berodde på lågt pk värde. Borde inte läkarna där veta att om man har mekanisk mitralisklaff så ska referens värdet ligga på 2.5-3.5 annars risk för stroke? Det står klart och tydligt på nätet om man letar lite :)
Hade det blivit rätt från början hade det kanske inte hänt, vem vet.?
 Svara
Användare

Svar: Stroke

Patienter med liknande diagnos behöver nödvändigtvis inte få samma problem. Inför hjärtklaffsoperation får patienten välja på antingen mekanisk klaff eller biologiska Gris eller Kalvklaff. Det förvånade mig enormt för vi patienter har ingen kunskap om detta, därför anser jag att läkarna skall bestämma detta.
Man lärde mig att valde man mekanisk klaff så måste man går på Waran med ständiga p/k prov livet ut, därför valde jag Grisklaff, men redan efter sex månader böt läkaren ut Trombyl mot Waran för man ansåg Waran mer tillförlitlig som blodförtunnande medicin.

Det har nu gått 5 år och mitt p/k har hoppat mellan 4.7 ner till 1.5 men den mesta tiden legat stabilt runt 2.5 och 3.0 som anses som perfekt.

Mitt högra öga har slocknat 40-45 gånger utan att man kunnat konstatera att det är Tia-Attacker (Proppar som löser upp sig själv) Inte ens när jag för 3 veckor sedan tog mig till akuten efter att underläppen domnade bort, ansåg man mig ha fått någon misstänkt TIA/Stroke. Magnetröntgen av halspulsådrorna visade tydligen på att jag bara ljög, vilket jag absolut inte gjorde.

Efter detta har jag lärt mig att ignorera alla slocknande ögon och bortdomnade läppar för man skrattar åt mig när jag tar mig till akuten. Det finns roliga saker att göra än att häcka i timmar på akuten till ingen nytta.

Går du på Waran så hindrar det dig att få en stroke för att blodet är förtunnat och 2.1 ligger för nära normalvärdet 2.5 3.0 för att du skall misstänka att det är orsaken till din stroke Att din mekaniska klaff skulle kräva högre p/k värde stämmer nog men då behöver det vara mycket högre.

Men som sagt var. Folk är olika.

Hoppas det går bra för dig.
Svara
Användare

Svar: Stroke

Ok. Jag förstår att alla är oika.
Jag läste min jounal och under de senaste 3 provtillfällerna innan stroken hade pk legat på 2.6 i mars, andra tillfället 2.2 i april och 2 maj hade det sjunkigt till 2.0. Samma dos waran så ingen ändring på tabletterna. Efter stroken den 16 maj låg pk på 1.7. Är det inte lite märkligt att läkaren som har ordinerat inte uppmärksammat detta?
Svara
Användare

Svar: Svar: Stroke

Ok. Jag förstår att alla är oika.
Jag läste min jounal och under de senaste 3 provtillfällerna innan stroken hade pk legat på 2.6 i mars, andra tillfället 2.2 i april och 2 maj hade det sjunkigt till 2.0. Samma dos waran så ingen ändring på tabletterna. Efter stroken den 16 maj låg pk på 1.7. Är det inte lite märkligt att läkaren som har ordinerat inte uppmärksammat detta?

Nja, kanske inte, eftersom ditt p/k låg på 2.0 vid stroken. Han visste att du har en mekanisk hjärtklaff som är mer proppbenägen än biologiska klaffar därför brukar dessa patienter kallas oftare för nytt p/k. Det är svårt för läkarna att hålla reda på alla spratt kroppen ägnar sig åt. Varför skulle läkaren misstänka att ditt stadiga 2.0 -2.5 helt plötsligt skulle bli annat.

Det viktiga är att du inte fick men av proppen och att se till att du får ta nytt p/k två gånger i månaden för att "Mota Olle i Grind"
Min husläkare skickar mig en ny p/k lista efter varje prov där han varvar varannan dag med en tablett och varannan dag med en och en halv tablett.
Det verkar som att man har olika rutiner för p/k prov. Hos tidigare husläkare måste jag ta p/k på mornarna, men hos nya klockan 14.30.
Svara