Medicine kandidat, histologiamanuens, ordförande Akutsjukvårdsklubben

Svar: Får man alltid återfall?

Hej! En snabb fråga, får bröstcancer- patienter ALLTID återfall? Finns det inte flertal fall där patienten lever utan några återfall?
Tack för snabbt svar!
Hej!

Bröstcancerpatienter får definitivt inte alltid återfall, långt ifrån. Patienter kan absolut bli botade från sin bröstcancer.
Det finns många olika former av bröstcancer och de är olika lätta att behandla, olika aggressiva och olika benägna att komma tillbaka.

Hälsningar,
Lovisa
 Svara
Matilda_J
Gäst

Svar: Artikel: Symptom och sjukdomstecken

Hej! Undrar om vem jag kan kontakta med ifall jag vill undersöka om jag fått cancer? Och hur går undersökningen? Gör det ont? Stämmer med det att läkaren ska ta blodprov eller ta något ur ryggmärgen för att undersöka?
Svara
Användare

Svar: Artikel: Symptom och sjukdomstecken

Jag blir förbannad över alla ynkryggar som skriver i tråden. Inte konstigt att läkarna fått nog som tvingas ägna tid åt alla inbillningssjuka gnällspikar som tar upp viktig tid med onödigt dravel.
2017 är alla så pass upplysta så man vet vad cancer är för någonting och att det kan drabba vem som helst när som helst, med eller utan snyfthistorier som cancern inte bryr sig ett dugg om.
Många 90 åringar som obduceras har långt gången cancer som dödat dem om inte annat hunnit före. Om människan skulle bli 120 år gammal så skulle alla dö i cancer om ingenting annat hinner före.
Det är så gott som säkert att många cancersorter är ärftliga som drabbar nästa generation.
Även om du kommer i tid så finns inga garantier att du är botad från cancer med få undantag. Jag var ett av dom.
Tänk ingenting på cancer den kommer när den kommer. Däremot om du har släktingar som har dött i bröstcancer eller prostatacancer då skall du gå på täta kontroller, fast det hjälper sällan har det visat sig.
Att inte röka och kröka och hålla vikten nere är det första man måste göra sedan är det bara att hålla tummarna. Sjukvårdsupplysningens vänliga röster och besked botar heller ingen från cancer. Den kommer när den kommer. Hoppas den dröjer tills man är i 80 årsåldern när man ändå är på väg att dö. Lillbrorsan, lillsyrran var i 20 årsåldern och morsan och farsan var i 40årsåldern när dom dog i olika cancrar. Sånt är livet.
Svara
Underläkare

Svar: Svar: Artikel: Symptom och sjukdomstecken

Hej! Undrar om vem jag kan kontakta med ifall jag vill undersöka om jag fått cancer? Och hur går undersökningen? Gör det ont? Stämmer med det att läkaren ska ta blodprov eller ta något ur ryggmärgen för att undersöka?
Hej Matilda!

Det finns många olika sorters cancer som ger olika uttryck och diagnosticeras på olika sätt. Det finns en uppsjö av olika undersökningar beroende på vilken cancer det rör sig om. Ring 1177 eller boka in en tid hos din vårdcentral om du är orolig.

Mvh,
Lovisa
Svara