Användare

Antidepp som går att leva med? Hjälp sökes.

Hej!
Jag vill försöka fatta mig kort. Men det kanske blir lite långt.
Mitt problem just nu är inte min depression i sig. Den har.. varit konstant sedan min första episod. Då jag var 18. Problemet är att jag nu trodde att jag äntligen hade hittat en antidepp som fungerade för mig; "voxra". (jag är idag 27)

- "Inga direkta biverkningar", har jag sagt till min läkare i snart ett år.
Men det.. var för att jag litade på Fass, och den värdelösa lappen som följde med medicinen. Det känns som ett svek att håravfall inte nämns.

Jag har tappat hår.. på en skala som är.. otrolig. Och jag har nordiskt och tunt hår.. så jag har liksom inte mycket att tappa innan jag ser kal ut på vissa ställen.
Jag har hund, och för två år sedan så dammsög jag lägenheten var 4-5; e dag. Pga. henne. Idag så dammsuger jag varannan dag, eftersom mitt hår ligger överallt. Och mitt hår är mörkt och långt...

Och jag.. har personligen inte velat googla medicinen. Eftersom det är lätt att läsa om andras biverkningar.. och sedan läsa in det i sin egen, om ni förstår hur jag menar?

Men.. voxra + håravfall är på riktigt. Och jag tänker inte leva utan mitt hår. Men.. mitt problem är att jag redan har gått igenom en hel del antidepp.. och alla dessa har misslyckats med att stabilisera mitt mående. Voxra fungerar när det gäller humör och depression. Men, ni andra med depression om några.. lär förstå hur jobbigt detta blir? Hur mycket kan jag offra utan att betala med andra problem?

Just nu har jag till och med en önskan om att be min läkare att låta mig vara totalt utan antidepp, för att se hur det går. För.. Jag är så trött på högt blodtryck, (kan inte dricka mer än två koppar kaffe om dagen) utan att hjärtat klappar.
och Trots att den bättrar humör och depression, så förvärrar den min oro/ångest, sömnproblem.. och den tar mitt hår.

Jag är väl medveten om att ALLA antidepp kommer med biverkningar. Men håravfall.. jag tänker inte ta det. Jag kan inte leva med den saken.
Det har i sig blivit en oro och sorg..

Nu känner jag mig lite gråtfärdig. Eftersom jag vill lämna voxra som jag trodde att jag trivdes med. Men jag orkar inte hitta en ny.
Just nu känner jag känner mig på ruta ett. Och gråtfärdig.
 Svara
Användare

Svar: Antidepp som går att leva med? Hjälp sökes.

Hej.Jag är nu 58år första dep fick som 20årig.Äter vänaflaxin morgon och mitrazapin kväll jobbat och aldrig varit helt frisk.Nu mår inte bra sjukskriven från jobbet och tröttnat på mediciner.Jag förstor mycket deg....
Svara
Användare

Svar: Antidepp som går att leva med? Hjälp sökes.

Hej!

Låter jobbigt... bra att du pratar med din läkare ändå. Har du fått tilläggsbehandling i form av någon psykoterapi? Tips är annars att svenska psykologförbundet har sammanställt vilka vårdcentraler som har psykolog och inte...

Jag har själv ätit venlafaxin i 3 mån, uppe i 150 mg. Jag tycker att de funkar ok för mig. Hade mest biv ibörjan.

Hör gärna av dig och berätta hur du mår nu! Kram ❤️
Svara