Användare

PMS, diffus smärta, och ovanligt placerad cysta

Hej,

Jag är en 35 årig kvinna och min kropp har inte varit som den brukar sen jag födde mitt andra barn för två år sedan och jag har haft mens ungefär ett år nu.

Efter några månader kunde jag notera att jag var orolig och deprimerad veckan innan mens.

Humöret påverkades till den grad att jag grät nästan varje dag (framför tvn, i brist på andra sorger) och hade min första panikångestattack trots att jag tyckte livet kändes bra.

Åkte in för att kolla det hos en allmänläkare efter panikångestattacken, hade dessutom en diffus smärta kring nedre delen av ryggen, kring revbenen och nedre delen av magen. Doktorn som klämde och kände tyckte det såg bra ut och frågade om jag skulle ha mens snart.

Kände mig lite dum, då jag aldrig känt såhär förr, men mycket riktigt fick jag mens några dagar senare.

Samma dag som mensen kommer mår jag 100% bättre. Humöret blir bättre, smärtan bättre (utbytt mot vanlig hederlig och helt uthärdlig mensvärk).

Har även upplevt diffus smärta i mitt underliv. Ofta när jag lägger mig ner för att natta barnen kan jag känna en dov diffus smärta. Det har blivit bättre de senaste två månaderna, men har inte haft sex under den tiden heller.

Jag har efter förlossning två haft ont efter orgasm ibland, inte alltid, och en gång gjorde det jätteont när jag samtidigt var hård i magen (insåg jag några timmar senare när jag gick på toa) vilket får mig att tro att det kanske fanns ett tryck där som påverkade.

Det klingade ganska snabbt av men jag var kallsvettig av smärtan. Är det normalt?

Jag har sytts en del efter första graviditeten, hade en grad 3 sprickning av 4. Lite syddes runt analen, fick en flik där, en hel del syddes inuti min slida och omkring.

Innan andra barnet föddes hade jag inga som helst problem eller ömhet i slidan (när den väl läkt). Ett gott jobb jag är evigt kirurgen evigt tacksam för!

Men kan andra förlossningen påverkat? Den var en "drömförlossning" fick jag höra och det lilla som behövdes sys gjorde en barnmorska.

Jag har även en cysta som jag upptäckte i somras, vet inte hur länge den varit där.

Den sitter på ett ovanligt ställe sa min gynekolog, som tillkallade en kollega som sa denne inte heller sett en på det stället. Den är synlig för blotta ögat och sitter alldeles innan öppningen (alltså innanför blygläpparna, precis lite på sidan under "hålet".)

Den är mindre än en ärta, kanske en halv ärta svårt att avgöra storleken i min lilla spegel. De sa den såg ofarlig ut och att vi skulle höras på telefon nu till vintern för att se om den försvunnit. Den har ännu inte försvunnit, ser precis lika stor ut som förr.

När jag var där upplevde jag ingen smärta men hade en diffus smärta inne i slidan ibland, men jag kopplade inte ihop de två då. Nu vet jag inte. Jag är osäker på om jag upplevt smärta "precis där", tyckte för några månader sedan att jag var väldigt öm på "baksidan" där den satt, alltså någonstans där inne. Jag upplevde smärta när jag låg på sidan och fick flytta benen för att lindra smärtan och lägga mig på annat vis. Nu har jag inte känt på det viset på kanske två månader.

Än idag tycker jag mig dock känna mig öm mot analen till, lättast var att i duschen känna lite med fingret via analen och trycka mot sliddelen och det gjorde rejält ont.

Kan det vara hemorrojder?

Den undersökning som gjordes i somras visade inga äggblåsor eller cystor inuti, och att jag hade ont i magen flera gånger i månaden och även kände mig öm i underliv och kring området vid äggstockarna (men diffust lite överallt också) förklarades med att jag ev hade flera ägglossningar i månaden. Kanske.

Det blev ett långt inlägg här, men poängen är att jag inte känner igen min egen kropp längre och jag är orolig.

Dels gillar jag verkligen inte att inte veta vad den där cystan gör där, att inte veta vad det är (inte fått någon förklaring).

Och jag ogillar att jag upplever mycket mer smärta.

Jag ser ju att mitt underliv förändrats av två barnafödslar, och det är okej, men det är jobbigt att min hjärna tror att jag är sjuk eller att det är fel på mig, eftersom jag jag upplevt så mycket obehag senaste 6 månaderna.

Är det normalt att känna smärta då och då?

Jag är ju 35 och har funderingar på om jag kanske är lite torr utan att märka det? Om det kan vara en av orsakerna.

De senaste veckorna har känts bättre dock, så jag är försiktigt hoppfull att vad det än är börjar klinga av, men helt bra kan jag inte säga att det är.

Har också fått lätt magkatarr nu och äter receptfri magmedicin och tycker det hjälper mig, men det känns ju inte i äggstockarna, men kanske det förklarar den diffusa smärtan kring magen, revbenen, mitten av magen (om det började långt innan jag trodde det började).

Det blev ett långt inlägg med alla mina tankar här.
Hoppas att ni kanske kan hjälpa mig med nån förklaring med vad som händer med min kropp.

Jag vill bara pusta ut efter graviditeterna och gå vidare med livet och känna mig som en frisk kvinna nu, och utåt sett ser jag ju helt frisk ut men jag känner mig inte som frisk med cystan och den där konstiga smärtan som ibland dyker upp.

Tacksam för svar.
 Svara