Ros
Användare

Stress? Panikångest?

Sedan jag började ett nytt jobb så har jag vid flera tillfällen råkat ut för obehagliga symtom som vid det första tillfället gjorde att sjukvården misstänkte att det var något knas med hjärtat och jag fick åka in akut. Inga fel på pumpen tack och lov. Symtomen är:
Skakningar framförallt i händerna, kallsvettas, ibland så mycket att det rinner på hela kroppen, hjärtat rusar och jag har svårt att andas lugnt, jag blir blek och känner mig bortkopplad från omvärlden. Det blir lite som om jag tittar på min omgivning genom en Tv skärm. Jag blir helt orkeslös. Ibland är symtomen inte så kraftiga men de kommer väldigt plötsligt och oftast inte direkt i samband när jag utsatts för stress. Ibland börjar det med blodtrycksfall och oftast känner jag ett enormt sug efter mat, gärna någo sött även om jag nyligen ätit. Jag äter bra och motionerar/tränar regelbundet.
Jag har pratat med min husläkare som frågade vad jag ville att hon skulle hjälpa mig med... Hon tog prover på sköldkörteln och sa att mer kunde hon inte göra. Ta det lugnt och stressa inte var hennes råd. Det här påverkar mig otroligt mycket i min vardag och jag som tidigare varit en stark och positiv tjej börjar tacka nej till saker av rädsla för att inte orka med olikasituationer eftersom det ibland blur jobbigt att vara bland mycket folk.
Vad i hela friden är det som händer och vad kan jag göra?
 Svara
Användare

Svar: Stress? Panikångest?

Hej! Jag är inte så gammal och har inte jätte mycket kunskap, men lite erfarenhet har jag. Dom symtomen du beskriver kännetecknas just för panikångest. Just det här med att hjärtat slår snabbt, darrningar och den här overklighetskänslan som du beskrev, att du liksom ser allt som på en tv-skärm. Själv lider jag av panikångest och de små attackerna man får utlöses just vid stress för mig med. Säger inte att du har detta men jag känner igen mig. :)

Hoppas mitt svar gav något! Ha det bra
Svara

Svar: Stress? Panikångest?

Jag skulle också säga panikångest. Jag har själv problem med panikångest och har gått på kbt nyligen vilket jag verkligen rekommenderar. Sen jag började på kbt har mina attacker minskat och jag kan kontrollera dem på egen hand både i upptrappningsfasen och mitt i attacken.

Det finns alltid en grund till din ångest men det är inte lätt att veta vad. Antingen kan det vara en extremt stressig vardag eller en traumatisk händelse du vart med om som du inte har kunnat släppa taget om riktigt. Jag sökte mig till kbt i början pga min adhd men det slutade med att jag gjorde en traumautredning för att hon lyckades hitta källan till mina problem. Så sök dig till någon som jobbar med stresshantering eller en psykoterapeut.

Be strong! :hum:
Svara