BPD självmordsstatistik

Hej,

Börjat läsa på rätt mycket om PBD/EIPS då en väldigt nära vän visar på tydliga drag av samtliga kriterier för denna avvikelse/sjukdom/störning och har gjort det under närmare ett decennium (självskadar dock ej i form av fysisk smärta) men saknar helt självinsikt.

Då jag studerar psykologi och nu även satt mig in i BPD/EIPS specifikt anser jag mig ha hyfsad förståelse för hur man kan se på, bemöta och förhålla sig till människor med denna typ av besvär. Något jag dock inte förstår är hur självmordsstatistiken har ihop, studier visar på att 1-6% av befolkningen lider av BPD/EIPS och inom denna befolkning påstås självmordsfrekvensen ligga kring 8-10%.

Även om 1% av befolkningen lider av BPD/EIPS och 8% av dessa begår självmord samtidigt som ingen människa i den övriga befolkningen begår självmord så hamnar befolkningens totala mängd självmord över den mängd självmord som begås i det land som rapporterar lägst självmordsfrekvens i världen. Jag får inte detta att gå ihop, är det någon som vet om jag missförstått något gällande hur beräkningarna går till?

Tack på förhand, ta hand om er!
 Svara