Användare

Orkar inte mer

Vet inte vart jag ska börja för att det inte ska bli för långt att läsa. Men jag behöver hjälp. Jag känner att jag håller på att gå under fullständigt. 2009 förlorade jag mitt första barn i graviditetsv 38. En enormt påfrestande och jobbig period följde. Efter 6 mån blev jag gravid igen och i augusti 2010 föddes en fantastisk levande pojke. Men jag var trasig inombords. Fick förlossningsdepression och grät stup i kvarten. Min man drev eget och jobbade mkt denna period, toppen av isberget.
2013 föddes ytterligare ett barn. Och jag började sakta må bra igen. Jag gladdes åt barnen och det liv jag hade. Min man jobbade fortfarande mkt. Och mkt av ansvaret kring barnen låg på mig, även huset. Jag blev fort trött och orkade inte hålla igång särskilt länge. Med det kom humörsvängningar, irritation och stress. Men det var hanterbart och gick i vågor. Så började jag jobba nov förra året. 3 dagar i v ca 5 timmar varje gång. Passade mig perfekt. Tills för några månader sen då allt brakade. Jag är så trött. Orkar i princip ingenting och det är enormt frustrerande.. Jag vet vad jag borde göra.. Men stoltheten sätter stopp.. Vilket är fel, jag måste tänka på mig..
Kan någon ge tips och råd hur jag kommer över tröskeln och ber om hjälp?
 Svara

Svar: Orkar inte mer

Hej!
Jag känner igen mig i din situation. Ju förr du söker hjälp desto lättare är det att bli friskare. Försök att se det som en gåva till dina barn och din man att du vill må bättre för deras och din skull. Min erfarenhet är att om man inte bearbetar känslomässigt svåra händelser kan det komma andra situationer längre fram i livet som till slut får bägaren att rinna över.
Jag har ångrat att jag inte vågade be om hjälp och tala om hur jag kände, och därigenom orsakade att mina barn kände otrygghet under en period i deras liv.
Hoppas att du tar steget mot att förändra ditt liv och får det goda liv du och din familj förtjänar. Önskar dig allt gott! Kram Elisabeth
Svara