från Stress.se

Artikel: Utbränd

"Känner du dig utbränd kan det bero på att du utsatts för långvarig stress. Symtomen kommer ofta smygande, vilket gör att det tar tid att upptäcka hur stressen faktiskt påverka oss. När vi väl inser att vi mår dåligt, har stressen ofta redan orsakat psykisk skada." Läs hela artikeln
 Svara
Monica
Gäst

5 månader nu...

Ja var ska man egentligen börja? Har under hela mitt liv varit glad, utåtriktad, positiv, visat omsorg om andra, gasat på utan att stanna till och känna efter. I november 2015 tog det bokstavligen tvärstopp, inget fungerade, tröttheten, apatin, värken, ja allt kastades på mig... Visst, jag hade för lite mer än ett år sedan samma känslor, men de sopade jag under matten, var sjukskriven i tre veckor och sen var jag igång igen med mitt springande, skrattande etc det enda som slutade fungera var nattsömnen, men jag bet ihop. Jag har under (nästan) hela min sjukskrivning tänkt på jobbet, vad jag kan göra för att ha möjlighet för att kunna gå tillbaka, när jag ska göra det, min fokus har varit där... Bara för några dagar sedan sa min man (sedan min läkare ville att jag ska börja med psykofarmaka) "alltså hur tänker du nu? Ska du börja med att äta medicin för att kunna orka börja jobba? Du har inte funderat på att låta dig själv läka så att du i första hand ska orka med dig själv"? Då stannade jag till, funderade på vad han precis sagt och insåg att han har rätt. Vad jag vill säga med detta inlägg är att acceptera din utbrändhet, se den som en som en god vän som tar tag i din axel för att du ska stanna upp, lyssna på vad den säger dig, knuffa inte undan den...
Svara
Utan ro
Gäst

Stresssjuk

Hej jag känner stor risk jag drabbats av detta. Samma sak hände för ungefär 1 år sedan. Hade haft 3 extrajobb samt pluggat deltid och gjort allt för mycket på många olika plan med relationsproblem på toppen av det. Försökte lite jobba iväg de problem jag hade och sen föll jag ihop och knappt orkade gå. Med vila lyckades jag komma upp igen, men har haft mindre hälsoproblem sedan dess och efter nu flyttat och haft nya strul och stök i livet så verkar min kropp helt slut på energi. Orkar göra saker online, men känner att kroppen skakar, domnar, sticker och massa andra symptom. Hittade sidor online och precis alla symptom står med som saker man kan få efter mycket stress. Känns som alla ens planer faller med denna brist på energi. Jag är bara 23 och alltid varit en av de med mest energi och driv. Nu känns man som ett ensamt vrak överlag.

Har sökt mycket läkarhjälp och träffat pskolog, men aldrig riktigt fått fullt ut mot stressen. Det är inte en faktor bakom stressen heller utan allt från jobb, relationer, vänner (med trauman), samhällets utveckling i stort (har stort engagemang), hälsan i sig, ekonomin, intressen osv. Jag bryr mig för mycket om saker ligger nog som grund. Svårt bara att släppa och acceptera hemskheter när jag ser dem.
Svara