Användare

Växande hudproblem i ansiktet

Hej jenny
Jag har haft ett växande hudproblem sen ca tio år tillbaka. Det började med en liten mörk prick mitt i pannan strax ovanför ögonbrynslinjen. Först tänkte jag inte mycket på det men året efter hade pricken blivit ca en centimeter i diameter med oregelbunden kant. Vårdcentralens läkare lugnade mig med att det skulle försvinna av sig själv trots att jag förklarat att det växt sen förra året. Nu tio år senare täcker det mer än halva ansiktet.
Ska jag beskriva hudförändringen så växer den ungefär som en våg rörelse utåt från dess utgångspunkt. Själva ’vågen’ har mörkare pigmentering men området vågen passerat verkar ha förlorat i det mesta pigmentet och blir därför vitt(hudens färg utan solpåverkan). Se bild 1
Vågen är också väldigt spräckligt till utseendet. Utanför vågen är huden till synes normal och opåverkad. Under vintern när solen inte lyser så starkt så ljusnar vågen och hudförändringen syns inte då förändringen verkar kopplad till pigmenteringen. Förutom pannan så har jag mörka kanter längs kinderna mot öronen.
Jag har under åren sökt mig till vården upprepade gånger då ingen riktigt kunnat svara på vad detta är, misstankar om Melasma gjordes under de första åren och på senare tid har även Vitiligo förts fram som möjlig diagnos men inget definitivt svar från de läkare jag träffat och jag upplever att de verkar rätt ointresserade av att hjälpa mig med detta. De rycker mest på axlarna och säger att de inte vet vad det är och jag har bara fått okulär undersökning samt möjligtvis något blodprov.
Detta växande problem påverkar mig mycket och gör mig både nedstämd och ledsen. Det känns som mitt liv blir förstört av detta iomed att mitt ansikte och utseende förstörs.
Hjälp mig.
Med vänlig hälsning.

Bild[/url]Bild[/url]
 Svara

Svar: Växande hudproblem i ansiktet

Hej

Så tråkigt att höra att du blir så illa bemött.
Jag tycker det ser ut som melasma och det brukar fungerar med Fraktionerad laser för att ta bort det. Även en del produkter har fin effekt.
Håll dig borta ifrån ipl och använd en bra solskyddsfaktor som är till för ansiktet. Det bästa är om du även har keps.

Lycka till
Jenny
Svara
Användare

Svar: Svar: Växande hudproblem i ansiktet

Hej
Tack för ditt svar. Kan du tipsa mig om produkter som skulle kunna hjälpa och varför ska jag hålla mig ifrån Ipl?

Med vänlig hälsning
Svara

Svar: Växande hudproblem i ansiktet

Ipl kan göra att det blir värre.
Det finns en kur som du kan gå men du måste kontakta en klinik i din närhet som har produkter från ZO medical. Du hittar det på nätet. Fraktionerad laser är också väldigt bra.
Svara
Användare

Svar: Svar: Växande hudproblem i ansiktet

Tack igen för svar. Skälet till att jag frågade om Ipl är för att vad jag förstått är både Ipl och fraktionerad laser, laserbehandling. Men ska jag även behandla de vita områdena som snart täcker hela ansiktet, kommer det återföra pigment till dessa områden?

Vänlig hälsning.
Svara